انواع خرما، معرفی 7 نوع خرما متفاوت

آخرین به روز رسانی 11 خرداد 1399 / 0 نظر / 15573 بازدید

اینجا به شما 7 نوع خرمای مختلف معرفی می‌کنیم و ویژگی‌هاشون رو براتون توضیح می‌دیم تا با شناخت کافی، خرمای مرغوبی رو بخرین. خرما محصولی از مناطق گرم و خشکه که با طعمی شیرین و ویتامین هایی که داره نوعی میان وعده بحساب میاد. هر منطقه‌ی گرم و خشک به دلیل تفاوتی که تو گونه‌های نخلستان و گیاهانش داره، خرمای متفاوتی هم تولید می‌کنه. مثلا تو خود ایران، خرمای کرمان با خرمایی که تو چابهار به عمل میاد متفاوته، البته این تفاوت‌ها زیاد نیست. تنوع خرمایی تو دنیا خیلی زیاده، که این تنوع و تفاوت ظاهر خرماها، تو مزه و خواص اون هم تاثیر گذاشته.

با 7 نوع خرما خوشمزه آشنا بشین

anva khorma
خرمای پیارم:

خرمای پیارم پوستی نازک و تیره‌ داره. گوشت اون به پوستش چسبیدس، طعمش شبیه به تافی کاراملی، تو دسته‌ی خرماهای نیمه خشک قرار می‌گیره و میزان فروکتوز این خرما زیاده و به همین دلیل  مصرف این خرما، برای افرادی که مشکل فشار خون دارن از بقیه خرما‌ها بهتره. این خرما بیشتر تو مناطق خاورمیانه کشت می‌شه، ایرانم جز کشورهایی که این خرما رو داره.

خرمای کبکاب:

خرمای کبکاب یک نوع خرمای خوشمزه‌ایه که تو بعضی از مناطق جنوبی و گرم خشک ایران یافت می‌شه، این خرما مثل خرماهای دیگه طعم شیرینی داره و سرشار از ویتامینه، این میوه بیضی شکل اگه رطب باشه و کامل نرسه به رنگ زرده و اگه کامل برسه به صورت قهوه‌ای تیره در میاد. خرمای کبکاب پوست ضخیمی داره و جزء خرماهای تر به حساب میاد.
برای خرید خرما کبکاب از کشمون کلیک کنین.

خرمای ظریف نور:

خرمای ظریف نور یا تاریخ نور (به دلیل اینکه تو غروب خورشید طلایی به نظر می‌رسه به این اسم نامگذاری شده) این خرما نیمه خشکه و جز خرماهای معروفه برای صادرات، تو ایران هم از این خرما کاشت می‌شه و صادرات به کشورهای دیگه داره. اندازه‌ی این خرما متوسط و رنگی متمایل به قهوه‌ای داره.

خرمای مضافتی:

خرمای مَضافتی بم یا خرمای شهرستان بم یکی از خرماهای معروف ایرانه. این خرما رطوبت بالایی داره و جزء خشکبار بحساب نمیاد، به همین دلیل بهترین شرایط نگهداریش تو جای خنک و یخچال هست، ظاهری نرم و گوشتی داره، تیره رنگه و می‌تونین به راحتی پوست رو از گوشته جدا بکنین، این خرما سرشار از ویتامین‌ها، فیبر و پتاسیمه.

خرمای لؤلؤ:

این خرمای محبوب تو مناطق جنوبی ایران کاشت و برداشت می‌شه. این خرما به دلیل ظاهر زیباش خیلی طرفدار داره. به عربی لولو یعنی مروارید، خرما لولو هم مثل خرماهای دیگه خواص دارویی و درمانی زیادی داره، که ممکنه تو تقویت بدن و درمان موثر باشه. رطوبت خرمای لؤلؤ کمتر از پونزده درصده و نوعی خرمای خشک بحساب میاد و اگه تو محیط خشک و خنکی نگهداری بشه، حدود 2 سال ماندگاری داره. رنگ Lulu Dates قهوه‌ایه و ظاهری گرد، بیضی داره، بافتش نرمه و پوستش چسبیده به گوشتشه. این خرما شیرین ملایمی داره و بهم دلیل جایگزین خوبی بجای شکره.

خرید خرما لؤلؤ باکیفیت

خرمای گچ خواه:

خرما گچ خواه نوعی خرمای تر بحساب میاد که نسبتا سایز بزرگی داره و پرگوشته، خرما گچ خواه تقریبا رنگ تیره‌‍ای داره و هسته‌ی بلندی داره. این نوع خرما رو تو ایران تو منطقه لارستان و شهرهای جنوبی دیگه می‌شه پیدا کرد. تاریخ برداشت این خرما پاییزه. این خرما تمام ویژگی‌های یک خرما مرغوب و خوش طعم رو داره، ویتامین و خواص این خرما به قدری هست که میان وعده مناسب و مغذی بحساب میاد. خرما گچ خواه نوعی خرمای صادراتیه که توی شهرهای جنوبی ایران از جمله لارستان به عمل میاد.
خرید خرما گچ خواه از کشاورز

خرما خاصویی:

رمای خاصویی نوعی خرمای تر بحساب میاد. به این خرما، خرما آلو یا خرما کف دست هم می‌گن، برداشت این خرما تو پاییزه یعنی وقتی که هوا سرد می‌شه، خرما خاصویی کمی ترش مزس و آبداره، رطوبت این خرما نسبت به خرماهای دیگه بیشتره و اگه این خرما رو به مدت زیادی تو یک ظرف نگه دارین احتمال داره تو شیره غوطه ور بشه، پس بهتره اون رو تو جای خشک و خنک نگهداری کنین، اینطوری تا 2 سال سالم میمونه. ولی جالب اینجاست که قند این خرما نسبت به خرماهای دیگه زیاد نیست و قند نسبتا کمی داره. بیشتر قند خرماهای خاصویی فروکتوزه، که به راحتی تو سوخت ساز بدن مصرف می‌شه و به همین دلیل به افرادی که رژیم غذایی دارن و دیابتی هستن توصیه می‌شه این خرما رو جایگزین شکر بکنن. البته یادتون باشه اگه رژیم خاصی دارین قبل از مصرف حتما با پزشکتون مشورت کنین.
خرید خرما خاصویی

هرکدوم از خرماهای گفته شده به خاطر ویژگی‌های ظاهری که دارن تو بعضی از غذاها ازشون استفاده می‌شه و گزینه‌ی مناسب‌تری برای اون خوراکی هستن، مثلا برای درست کردن بیشتر نوشیدنی‌ها و معجون‌ها از خرما مضافتی، به دلیل قند بالا و بافت نرمش استفاده می‌شه، یا برای سرخ کردن خرما (خرما سرخ شده) کنار غذا، معمولا از خرماهایی که بافت سفت‌تری دارن مثل  خرمای پیارم استفاده می‌شه.

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp