خواص خرما، 4 خاصیت فوق العاده خرما برای سلامتی

آخرین به روز رسانی 06 خرداد 1399 / 0 نظر / 4873 بازدید

خرما با خواص زیادی که داره تو رژیم‌های غذایی، زیاد استفاده می‌شه. اینجا از فواید خرما و تاثیراتی که تو بدن ما می‌ذاره می‌گیم و چطور باعث بهبود حال ما می‌شه رو بررسی می‌کنیم، تا با داشتن اطلاعات کافی و خوردن محصولات طبیعی زندگی بهتری رو تجربه کنیم.

با وجود این همه غذا و خوراکی‌های مضر و شیمیایی خبر خوبی برای شما داریم، طبیعت زیبای ما، یک غذای مفید و شیرینی رو به ما هدیه داده که می‌تونیم اون رو جایگزین شکر و مواد قندی مضر بکنیم.

این ماده شیرین و خوشمزه، خرما است. خرما علاوه بر اینکه یک شیرین کننده‌ی خوشمزه بحساب میاد، کلی مواد مفید هم برای بدن ما داره.

4 خاصیت باور نکردنی خرما برای سلامتی بدن:
 

وجود آنتی اکسیدان تو خرما، از پوستی زیبا تا بدنی سالم

آنتی اکسیدان تو داشتن پوستی زیبا موثره. خرما تو مقایسه با میوه‌های دیگه، مثل انجیر و آلو خشک مقدار بیشتری آنتی اکسیدان داره. خرما منبع آنتی اکسیدانه. همه خرماها (تازه یا خشک) انواع مختلفی آنتی اکسیدان دارن. خرمای تازه حاوی کاروتنوئیدها و خرمای خشک حاوی پلی فنول. آنتی اکسیدان سلول‌های شما رو از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنه، رادیکال‌های آزاد ممکنه باعث ایجاد واکنش‌های مضر تو بدن شده و شما رو بیمار بکنن.

2 آنتی اکسیدان موجود تو خرما:

فلاونوئیدها: فلاونوئیدها آنتی اکسیدانهای قدرتمندی هستن که ممکنه به کاهش التهاب کمک کنن.

کاروتنوئیدها: کاروتنوئیدها باعث تقویت سلامت قلب می‌شن و همچنین ممکنه خطر ابتلا به اختلالات مربوط به چشم مانند دژنراسیون ماکولا رو کاهش بدن.

این دو آنتی اکسیدان (کاروتنوئید و فلاونوئید) تو کلاژن سازی پوست تاثیر دارن و کلاژن سازی یک عامل مهم تو شادابی پوسته.

خواص خرما

کاهش فشار خون با خوردن خرما

خرما می‌تونه به کاهش فشار خون کمک بکنه. منیزیم یک ماده معدنی مهمه که باعث می‌شه فشار خون پایین بیاد، تو خرما منیزیم وجود داره، این ماده معدنی به رقیق شدن رگ‌های خونی کمک می‌کنه. تحقیقات نشون می‌ده که مصرف 370 میلی گرم منیزیم می‌تونه فشار خون رو کاهش بده. با این حال، مصرف چنین دوز بزرگی به یکباره اغلب باعث اسهال می‌شه. خرما یک روش جالب برای افزایش ملایم منیزیمه.

با خوردن خرما، از فشار خون و یبوست دوری کنین

تو خرما فیبر وجود داره، که کمک به جلوگیری از یبوست می‌کنه. فیبر ماده‌ای که تو سبزیجات و میوه‌ها موجوده و تو دستگاه گوارش انسان هضم نمی‌شه. فیبر حرکات منظم روده رو تقویت می‌کنه و تو دفع راحت و جلوگیری از یبوست موثره.

فیبر موجود تو خرما برای کنترل قند خون مفیده. فیبر باعث کاهش هضم می‌شه و ممکنه بعد از خوردن، مانع از افزایش زیاد قند خون بشه. محقق‌های دیابت به این موضوع پی بردن كه خرما تأثیر گلیسمی كمی داره. یعنی خوردن خرما ممکنه به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کنه تا قند و چربی خونشون رو کنترل بکنن.

خلاصه خرما حاوی فیبر زیادیه که ممکنه برای جلوگیری از یبوست و کنترل قند خون مفید باشه.

با خوردن خرما با آلزایمر خداحافظی کنین

خرما حاوی تقویت کننده مغزه. خوردن خرما ممکنه سن سلامتی مغز رو بیشتر کنه. مطالعات آزمایشگاهی نشون داده که خرما برای کاهش نشانگرهای التهابی مانند اینترلوکین 6 (IL-6) که تو مغز وجود داره، مفیده. اگه سطح  IL-6 (یکی از مواد مهم تو بدنه، که از گلبول‌های سفید ترشح می‌شه و تو ایمنی بدن نقش زیادی داره) تو مغز بیشتر بشه، خطر سلامتی رو تهدید می‌کنه، تو این شرایط احتمال گرفتاری به بیماری‎ آلزایمر بیشتر می‌شه. مطالعات نشون داده که خرما برای کاهش فعالیت پروتئین‎های بتا آمیلوئید مفیده، که می‌تونه پلاک‌هایی (لکه هایی سفید و گرد که در ام آر ای خودشون رو نشون می‌دن) تو مغز تشکیل بدن. هنگامی که پلاک‌ها تو مغز جمع می‌شن، ممکنه ارتباط بین سلول‌های مغزی رو مختل بکنن، که در نهایت منجر به مرگ سلول‌های مغزی و بیماری آلزایمر می‌شه.
خرما

خرما به حفظ توده استخوانی کمک می‌کنه

تحقیقات نشون می‌ده که از بین رفتن استخوان تو زنان یائسه که مبتلا به پوکی استخوان هستن با افزایش مصرف پتاسیم کمتر می‌شه. دانشمندان معتقدن که مصرف زیاد پتاسیم، باعث می‌شه مقدار کمتری کلسیم از طریق کلیه دفع بشه و با این کار از استخوان محافظت می‌شه. وجود پتاسیم تو خرما باعث شده که یک ماده مهم و ضروری برای حفاظت از استخوان‌ها بحساب بیاد و مصرفش برای خانم‌های باردار و یائسه که به مقدار کلسیم بیشتری احتیاج دارن ضروریه.

خوردن خرما به ورزشکارها که خوردن قند براشون ممنوعیت داره و همچنین افرادی که رژیم لاغری دارن توصیه می‌شه، خیلی از افراد هم که دنبال جایگزین کردن ماده‌ی شیرینی بجای شکر هستن حتما از عسل و یا خرما استفاده می‌کنن.

با وجود فواید زیاد خرما و تاثیری که تو سلامتی داره بهتره که تو خوردن اون زیاده روی نکنین و حتما برای مصارف دارویی با پزشک مشورت کنین.

اگه تو رژیم غذایی خاصی هستین و خوردن خرما کمک زیادی به شما کرده، خوشحال می‌شیم با ما در میون بذارین و از تجربه هاتون برای ما بگین.

منبع:healthline

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp