برنج تازه - نکات پخت و نگهداری

آخرین به روز رسانی 07 مهر 1400 / 0 نظر / 3714 بازدید

Rice

 

احتمالا شما هم برنجی رو خریدید که تازه برداشت شده و در پخت این برنج به مشکل برخوردید. با ما همراه باشید تا نکات برنج تازه رو بررسی کنیم.

 

برنج تازه چیه؟ 

به برنجی که در سال جدید زارعی برداشت شده، برنج تازه گفته میشه.

 اگر برنج مربوط به کشت‌های اول باشه، بسته به رقم برنج از اواخر تیر تا اواخر شهریور، برنج برداشت میشه و بعد از مدت کوتاهی با طی کردن مراحل فرآوری و شالیکوبی، برنج تازه روانه بازار میشه.

 

دانه‌های برنج تازه در ابتدا رطوبت داره ولی با گذشت زمان، این آب و رطوبت کاهش پیدا میکنه.

باید در نظر داشت برنج از حدود دو تا سه ماه بعد از برداشت، تازه محسوب میشه. بعد از گذشت سه ماه، با کاهش رطوبت، برنج خشک‌تر میشه و هرچه زمان می‌گذره کهنه‌تر میشه. بعد از گذشت یک سال به اون برنج کهنه گفته میشه.

 

تفاوت برنج تازه و کهنه

با اینکه عطر برنج تازه نسبت به برنج کهنه بیشتره ولی برنج تازه مثل برنج کهنه پخت مناسبی نداره. برنج تا سه ماه اول بعد از برداشت، در هنگام پخت ممکنه بافت خوبی پیدا نکنه و شفته بشه.

برنج هر چقدر بیشتر در انبار خشک و خنک بمونه، پخت بهتری هم خواهد داشت. 


اگر برنجی رو خریدیم که تازه‌ست، نه تنها هیچ مشکلی نداره که خیلی هم خوبه و میتونیم با انبار کردن یا گذاشتنش در جای مناسب، اجازه بدیم چند ماه بمونه تا کیفیت پخت بهتری پیدا کنه ولی برنج تازه رو هم میتونیم‌ با رعایت چند نکته ساده، استفاده کنیم.


شیوه پخت برنج تازه

برنج تازه رو می‌شوریم و نمک می‌زنیم و بدون خیساندن، برنج تازه رو داخل آب جوش میریزیم و بعد از چند قل خوردن برمی‌داریم. 

به طور کلی، برنج تازه رو باید کمی خشک‌تر برداریم وگرنه شفته میشه و بافت خوبی پیدا نمیکنه.


 

نگهداری برنج تازه

برنج تازه به سختی دچار آفت شپشک میشه ولی به هرحال باید برنج رو در شرایط مناسب نگهداری کنیم تا کیفیت خودش رو حفظ کنه:

برنج باید در یک محیط خشک و خنک که هوادهی مناسب داشته باشه نگهداری بشه. محیط‌های گرم و مرطوب باعث کاهش کیفیت برنج و آفت زدن اون میشه.

 گذاشتن گونی برنج روی پالت پلاستیکی یا وسیله‌ی مشابهش هم باعث فاصله دادن برنج از کف زمین میشه که با افزایش تهویه و جلوگیری از جذب رطوبت، شرایط مناسب‌تری رو برای ماندگاری برنج پدید میاره.

 

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp