انواع زرشک، چه زرشکی بخریم؟

آخرین به روز رسانی 19 خرداد 1399 / 2 نظر / 19232 بازدید

زرشک یک گیاه بومی ایرانه که تو کشورهای دیگه هم پیدا می‌شه. درخت‌های زرشکی که تو ایران وجود دارن همه از یک نوع هستن، تفاوت آب،‌ هوا و خاک هر منطقه تاثیر تو نوع زرشک، خواص و ویژگی‌های ظاهری اون زرشک می‌ذاره. اما با توجه به شرایط اقلیمی کشورمون، دو نوع زرشک به رنگ‌های سیاه و قرمز تولید می‌شه. از زرشک تو خیلی از غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شه، که معروفترینشون زرشک پلو با مرغه.
zereshk keshmoon

زرشک سیاه:

خواص زرشک قرمز و زرشک سیاه تا حدی مشابه هستن، ولی بخاطر رشد زرشک سیاه تو محیط کوهستانی، این زرشک خواص بیشتری داره و البته گرون‌تر از زرشک قرمزه. علت برتری زرشک سیاه از زرشک قرمز بخاطر مقدار بیشتر ماده‌ای به اسم بربرینه. بربرین نوعی نمک آلکالوئیدیه که خواص زیادی برای بدن ما داره، مثل کاهش قند خون، کاهش کلسترول و سلامت قلب و البته به جز خواص زیادی هم که داره کم یاب‌تر هم هست و این دو عامل باعث شده که نسبت به زرشک قرمز قیمت بالاتری داشته باشه.
برای دیدن اطلاعات بیشتر از خواص زرشک کلیک کنین.

زرشک قرمز:

ما سه مدل زرشک قرمز تو بازار می‌بینیم، به اسم‌های "زرشک کوهی، زرشک پفکی و زرشک دانه اناری".
تو خیلی از نقاط ایران از جمله خراسان، زرشک تولید و وارد بازار می‌شه، ولی به دلیل روش‌های نگهداری و خشک کردن این محصول با ارزش، اسم‌های متفاوتی دارن و ظاهرشونم کمی باهم متفاوته.

زرشک پفکی: 

زرشک پفکی نوعی زرشک خوش ظاهر و مرغوبه، کشاورزها تو اوایل فصل پاییز که هوا رو به خنکی می‌ره، زرشک‌ها با شاخه از درخت می‌برن و یا همون شاخه تو انبارهای تاریک و خنک نگهداری می‌کنن، این نگهداری کمی زمان بره و چند ماه طول می‌کشه تا زرشک‌ها کاملا خشک بشن و این زرشک‌های پفکی و باد کرده، بعد شاخه، چوب و سنگ رو ازشون جدا می‌کنن تا آماده مصرف شده و وارد بازار بشن. زرشک پفکی بخاطر زمان طولانی خشک شدنش و ظاهر زیبایی که داره مرغوب‌تره و خواهان زیادی داره. صادرات این زرشک ایرانی به بازارهای جهانی رونق خوبی داره. 
برای خرید زرشک پفکی کلیک کنین.
anva zereshk

زرشک دانه اناری: 

زرشک دانه اناری مثل زرشک پفکی اوایل پاییز چیده می‌شه؛ ولی این زرشک‌ها بر خلاف زرشک‌های پفکی، با شاخه جدا نمی‌شن و اون‌ها رو از قسمت خوشه می‌چینن، به همین دلیل این زرشک‌ها سریعتر خشک می‌شن. معمولا کشاورزها دانه‌های زرشک رو از خوشه‌ها جدا می‌کنن و زرشک‌ها رو در برابر آفتاب قرار می‌دن، تا کاملا خشک بشن. بعد از خشک کردن، با استفاده از روش دمیدن باد به صورت طبیعی یا مصنوعی، خرده‌های خوشه‌ها از زرشک‌ها جدا می‌شن. بعد از این مرحله زرشک‌ها رو داخل دستگاه سورت می‌ریزن که این دستگاه می‌تونه تیغ، خار، سنگ و شن رو از زرشک سوا بکنه تا محصول آماده برای مصرف بشه.
برای خرید زرشک دانه اناری کلیک کنین.

زرشک کوهی: 

از اونجا که این نوع زرشک به صورت خودرو تو کوهستان‌ها رشد و تکثیر پیدا می‌کنه، مقدار تولیدش به وضعیت آب و هوای سال بستگی داره. چیدن این زرشک هم مثل زرشک های دیگه اوایل فصل پاییزه.
کشمون جاییکه که شما می‌تونین بصورت مستقیم از خود کشاورز بدون واسطه زرشک بخرین، تمامی محصولات توسط تیم کنترل کیفیت کشمون مورد بررسی قرار می‌گیرن.

2 نظر

  1. avatar

    محمدمشیدی

    13 خرداد 1400

    ممنون از مطالب مفید تشکر از تیم گرداننده سایت کشمون

  2. avatar

    Alireza

    29 تیر 1400

    ممنون از سایت خوبتون

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp