آشنایی با انواع زعفران (زعفران صادراتی)

آخرین به روز رسانی 11 اردیبهشت 1401 / 0 نظر / 1086 بازدید

تا حالا براتون پیش اومده، وقتی دارین زعفران می‌خرین، فروشنده ازتون بپرسه چه نوع زعفرانی می‌خواین؟ اگه پاسخ‌تون مثبته، احتمالا شما هم موقعی که این سوال رو ازتون پرسیدن کلی تعجب کردین و جا خوردین. باخودتون گفتین مگه یه مدل بیشتر زعفران داریم؟ باید بگیم که بله! تفاوت انوع زعفران به نحوه‌ی برداشت اون مربوط میشه که تو مطالب قبلی هم بهش اشاره کردیم. اگه می‌خواین دید روشن‌ و واضح‌تری به انواع زعفران در ایران داشته باشید، همراه ما تو این مطلب از کشمون باشین تا خیلی مفصل به این موضوع بپردازیم.
 

برای خرید انواع زعفران اصل شناسنامه دار به سایت کشمون مراجعه کنین.


انواع زعفران کشمون

انواع زعفران و تفاوت‌های آن

جالبه که بدونین معیار دسته بندی انواع زعفران در کشورهای مختلف متفاوته. زعفران رو باتوجه به ویژگی‌های فیزیکی و البته محتوایی به انواع مختلفی می‌تونیم، تقسیم کنیم. در دسته‌بندی زعفران با معیار فیزیکی ، این گیاه باتوجه به فرم و شکلش و البته با معیار محتوایی نسبت به کیفیتی که داره دسته بندی می‌شه. درحال حاضر، بهترین نوع زعفران در ایران، زعفران قائنات و گناباد هستش. دسته‌بندی که ما تو این مطلب میخوایم بهش اشاره کنیم، انواع زعفران باتوجه به فرم و شکل اونه.

زعفران نگین

یکی از انواع زعفران، زعفران نگینه، که تنها شامل قسمت‌های قرمز رنگ کلاله زعفران می‌شه و هیچ نوع زردی و سفیدی تو اون دیده نمیشه.

زعفران سرگل

زعفران سرگل همون زعفرانیه که اغلب ما در بسته‌های یک گرمی و یک مثقالی برای مصرف روزانه‌مون تهیه می‌کنیم. این نوع از زعفران از قسمت ابتدای کلاله و یا همون سر قلم زعفران تهیه می‌شه.

زعفران پوشال

زعفران پوشال، زعفرانیه که از کلاله زعفران همراه با قسمتی از خامه تهیه می‌شه. زعفران پوشال نسبت به انوع دیگر زعفران عمر بیشتری داره و نسبت به زعفران دسته قدرت رنگ دهی بالاتر.

زعفران دسته یا دختر‌پیچ

زعفران دسته یا دخترپیچ، اصلی‌ترین نوع  از انواع زعفرانه. این زعفران از تمامی یک رشته زعفران یعنی ترکیب کامل کلاله و خامه تشکیل می‌شه.

زعفران سفید

همونطور که قبلا هم بارها بهش اشاره کردیم، تفاوت انوع زعفران در نحوه برداشت یا بهتره بگیم مدل پاک کردن اون هستش. اگه زمانی که زعفران رو پاک می‌کنن، فقط قسمت انتهایی و سفید اون باقی بمونه، زعفران به دست اومده رو بهش زعفران سفید می‌گن.

تفاوت زعفران سرگل و نگین

زعفران سرگل که از پاک کردن و الک کردن پوشال به دست میاد، کاملا قرمز هستش و رشته سفیدی نداره. نکته‌ای که زعفران نگین رو از سرگل متمایز می‌کنه، اندازه اونه. هنگامی که زعفران سرگل پاک می‌شه، امکان شکسته شدن وجود داره و به همین خاطر زعفران سرگل ریز و ریخته‌تر از زعفران نگینه.
انواع زعفران صادراتی

انواع زعفران صادراتی

زعفران باتوجه به بازارهدفی که می‌تونه داشته باشه، انوع مختلفی از اون صادر میشه، اما از مهم ترین زعفران‌های صادراتی میشه به زعفران سرگل، زعفران نگین و زعفران سوپرنگین اشاره کرد.

قیمت انواع زعفران

قیمت انوع زعفران در تهران و البته شهرهای دیگه باتوجه به کیفیت اون‌ها متفاوته. در بین انوع زعفران که مرغوب‌ترین اون‌ها زعفران سرگل و نگینه، این دو زعفران نسبت به انواع دیگه، قیمت بالاتری دارن و بعد از اون‌ها به ترتیب زعفران پوشال و در آخر زعفران سفید قیمت کمتری دارن.

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp