وزن زعفران چگونه محاسبه می‌شود؟

آخرین به روز رسانی 26 اردیبهشت 1401 / 0 نظر / 2530 بازدید

احتمالا بیشتر ما برای اولین باری که می‌خواستیم زعفران بخریم، سوالاتی در مورد محاسبه وزن زعفران برامون پیش اومده. برای مثال واحد وزن زعفران چیه؟ یا هر یک مثقال زعفران چند گرمه؟ تو این مطلب می‌خوایم به تمام این سوال‌ها پاسخ بدیم. همراه ما باشین تا کنار هم روند تبدیل وزن زعفران رو بررسی کنیم.

برای خرید زعفران در وزن های مختلف از کشاورز به سایت کشمون مراجعه کنین.

وزن زعفران-اندازه گیری وزن زعفران

محاسبه وزن زعفران

برای محاسبه‌ی وزن زعفران، فروشنده‌ها از ترازوهایی استفاده می‌کنن که دقت و اندازه گیری بسیار بالایی دارن. زعفران یکی از ادویه‌های بسیار گران بهایی هستش که حتی مقدار یک صدم گرم هم باید محاسبه بشه در غیر این صورت این صنعت برای شما سودی نداره. ترازوی گرمی و دیجیتال، دو مدل ترازویی هستن که اکثر فروشنده‌ها تو این صنعت از اون استفاده می‌کنن.

انواع ترازوهای زعفران

ترازوی گرمی

برای محاسبه وزن دقیق زعفران، باید از ترازوهای حساس گرمی استفاده بشه. ترازوهای گرمی که برای محاسبه وزن زعفران استفاده می‌شن، دقت 0.1 گرم و 0.01 گرم دارن و البته اکثر فروشنده‌های برای بسته بندی زعفران از ترازوهای 0.01 استفاده می‌کنن.

ترازوی دیجیتال

ترازوهای دیجیتال در بازار عفران فروش‌ها به ترازوهای مثقالی یا ترازو مثفال‌کش معروف هستن. هرچقدر دقت و کیفیت این نوع از ترازو افزایش پیدا کنه، به‌طور طبیعی قیمت اون هم بالاتر می‌ره. 

هر مثقال زعفران چقدر است؟

برای اینکه بدونیم تبدیل وزن زعفران چه جوری و به چه شکلیه؟  اولش بیاین کمی بیشتر با واحد اندازه گیری زعفران یعنی مثقال آشنا بشیم. مثقال یکی از واحدهای اندازه‌ گیری جرمه که بیشتر برای کالاهایی مثل طلا که ارزش بالایی دارن، استفاده می‌شه.  واحد وزن زعفران مثقاله که انواع مختلفی داره و شامل موارد زیر میشه:
✳مثقال شرعی

✳مثقال صیرفی

✳ مثقال معمولی
جالبه بدونید جرم هر کدوم از این مثقال‌ها متفاوته. طبق چیزی که تو فقهمون گفته شده، هر مثقال شرعی وزنی حدود 18 نخود و مثقال صیرفی 24 نخود و البته مثقال معمولی هم وزنی معادل 4.5 یا 5 گرم داره. وزن یک مثقال زعفران خالص 4/608 گرمه که اگر بخوایم دقیق‌تر تلفظش کنیم، 4 گرم 608 سوت میشه.

چرا وزن پیاز زعفران برای کشاورزها اهمیت داره؟

همونطور که می‌دونین زعفران گیاهیه که از طریق پیاز خودش رشد می‌کنه، به همین خاطر وزن پیاز زعفران و البته فرم اون  برای کشاورزها اهمیت زیادی داره. پیاز زعفران معمولا تخم مرغی شکله و بسته به قطر ابتدا، انتها و وسطش میتونه دایره‌ای یا بیضی شکل باشه. زمانی که شما به پیاز این ادویه نگاه می‌کنین، الیاف قهوه‌ای رنگ دور اون میبینین که از زعفران در مقابل سرما محافظت میکنه. اگه بخوایم به طور دقیق به شما بگیم که وزن پیاز زعفران چه‌قدر باید باشه تا سود دهی خوبی برای کشاورز داشته باشه، وزن این ادویه گران‌بها باید بین 8 تا 13 گرم باشه. استفاده از  پیازهای متوسط باعث میشه تعداد بیشتری بذر کاشته بشه، در نتیجه گلدهی زعفران و وزن گل زعفران به دست اومده، بیشتر میشه.

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp