چرا عسل انتخاب خوبی برای تغذیه در حین دویدنه

آخرین به روز رسانی 20 اردیبهشت 1401 / 0 نظر / 4728 بازدید

همه دونده‌های استقامت خوب می‌دونند که سوخت‌رسانی به بدن هنگام فعالیت چقدر مهمه. انتخاب خوراکی مناسب برای دویدن می‌تونه یه چالش جدی باشه. از طرفی انتخاب‌های متنوع و زیادی وجود داره و از طرف دیگه باید چیزی‌رو انتخاب کرد که زمان دویدن انرژی زیادی به بدن بده و همزمان باعث ناراحتی گوارشی نشه.

باید بدونیم استفاده از مواد مغذی در طول دویدن درست به اندازه تغذیه ما قبل از دو اهمیت داره. 

تو این مقاله می‌خوایم از تغذیه مناسب در حین دویدن صحبت کنیم. ممکنه انواع و اقسام خوراکی‌های مختلف رو امتحان کرده باشیم، اما هنوز یه ماده مفید و انرژی‌بخش از چشممون دور مونده باشه: عسل، این ماده جذاب طلایی و شیرین که همه ما با خواصش آشناییم. در ادامه قراره با هم درباره عسل و تاثیرش روی دویدن و استقامت صحبت کنیم. همراهمون باشید.

برای خرید عسل طبیعی از زنبوردار به سایت کشمون مراجعه کنین.

 

 

۱-عسل همون قندهای ساده‌ای رو داره که بدنتون نیاز داره

برای سوخت‌رسانی در حین دویدن، باید به انتخاب قندهای ساده فکر کنید. چرا؟ چون این قندها به سرعت در بدن تجزیه میشن و به عنوان انرژی در دسترس سلول‌ها قرار می‌گیرند و می تونن به سرعت انرژی شمارو افزایش بدن.

استفاده از موادی که چربی یا پروتئین زیادی دارن، باعث کند شدن سرعت گوارش می‌شه و این مسئله یعنی مدت بیشتری طول میکشه تا بدن انرژی جذب کنه و ممکنه منجر به مشکلات گوارشی هم بشه. 

 عسل دارای فروکتوز و گلوکزه که اون رو تبدیل به یه منبع عالی از قند‌های ساده می‌کنه. قندهایی که به راحتی در بدن شکسته میشن و انرژی مورد نیاز فعالیت رو تامین می‌کنند. 


۲-عسل جذب خیلی خوبی داره 

علاوه بر تجزیه سریع، عسل موثرتر از بقیه قندها در بدن جذب می‌شه. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ نشون داد فرآورده‌هایی که از مخلوط چند کربوهیدرات تشکیل شدند، می‌تونند جذب کربوهیدرات در بدن رو به بیشترین حد ممکن برسونند و عسل دقیقا همین ویژگی‌رو داره. به محض اینکه عسل در دهانتون قرار می‌گیره آماده جذب شدنه و با پر کردن ذخایر گلیکوژن ماهیچه‌ها، فرسودگی رو به تاخیر می‌ندازه. 



 

۳-مصرف عسل مثل آب خوردنه 

ممکنه فکر کنیم مصرف عسل در طول انجام یه فعالیت مثل دویدن کار سختیه اما  برخلاف تصور رایج، خوردن عسل کثیف‌کاری نداره و بهتر از همه، چیزی نیست که به جویدن نیاز داشته باشه، اون‌هم وسط یه فعالیت شدید! عسل بادوامه و مثل شکلات در برابر گرما حساس نیست و قابلیت حمل راحت، اون رو به یه گزینه عالی برای استفاده در حین دویدن تبدیل می‌کنه.

می‌تونید به راحتی با حل کردن عسل در آب و به همراه داشتن اون، سوخت‌ مناسبی‌رو در اختیار بدنتون بذارید. گفته میشه مصرف ۳۰ تا ۶۰ گرم کربوهیدرات در ساعت، برای دویدن‌های طولانی مطلوبه و هر قاشق غذا خوری از عسل حدود ۱۷ گرم کربوهیدرات در خودش داره. به کمک این اطلاعات می‌تونید خودتون طبق نیاز خودتون بر حسب ساعت دویدن و انرژی مصرفی، میزان مناسب از عسل رو در آب حل کنید و در یک بطری حین مسابقه همراه داشته باشید. 


 

۴- عسل چیزی بیشتر از قنده

مطالعات مختلف نشون داده که عسل به اندازه ژل‌های انرژی‌زا موثره. عسل طبیعیه و مثل شکر یا شربت ذرت، فرآوری شده نیست و مواد نگهدارنده هم نداره. 

عسل در کنار اینکه انرژی شمارو تامین می‌کنه سرشار از آمینو اسیدها، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنیه و خیلی بیشتر از چیزی که تصور می‌کنیم برای سلامتیمون مفیده.

 

یادتون باشه سوخت و تغذیه مناسب هر ورزشکار با توجه به سازگاری که به مواد غذایی داره، متفاوته و پیدا کردن گزینه‌های مناسب، نیاز به آزمون و خطا داره. تو این مقاله با هم دیدیم که چرا عسل گزینه‌ی خیلی خوبی برای دویدنه. پس دفعه بعدی که خواستید دویدن‌رو شروع کنین، سراغ عسل برید و امتحانش کنید تا با همون تجربه اول، پای ثابت فعالیت‌هاتون بشه. 


این مقاله از دو مطلب انگلیسی درباره سوخت مناسب و طبیعی برای دویدن طولانی و ۶ دلیل برای اینکه عسل‌رو برای دویدن انتخاب کنیم، ترجمه و تالیف شده.

 

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp