طرز تهیه حلوا زعفرانی، خوشرنگ و معطر

آخرین به روز رسانی 11 اردیبهشت 1401 / 2 نظر / 69406 بازدید

راهکار برای خوشرنگ شدن حلوا، چیکار کنیم حلوا مزه خامی نده و خوش عطر باشه؟ چه نوع حلوایی، مجلسی و مناسب مهمونیه! درست کردن حلوا صبر و حوصله می‌خواد، چون آرد باید خوب هم زده بشه، تا حلوا خوب و خوش‌رنگ بشه، کافیه کمی حوصله بخرج بدین، تا جواب همه‌ی سوالاتتون رو بگیرین و پخت یک حلوای مجلسی با زعفران رو امتحان کنین.

حلوا دسر سنتی ایرانی؛ همه ما حلوا رو هم تو مراسم شادی و جشن‌های مذهبی دیدیم، هم مراسم ختم و عزاداری. تو نذری‌های ماه رمضان و محرم که خیلی استفاده می‌شه، در کل حلوا از دوران قدیم تو سفره‌ی ما ایرانی‌ها بوده.

با خرید زعفران اصل کشمون، عطر بهتری داره حلوا

طرز تهیه حلوا زعفرانی

 مواد لازم برای تهیه حلوا با زعفران، برای 2 نفر:

  • آرد سفید: 1 لیوان

  • روغن یا کره: نصف لیوان

  • شکر: 3/2 لیوان

  • گلاب: به مقدار دلخواه

  • آب: نصف لیوان

  • زعفران سابیده: به مقدار دلخواه

  • پودر هل: 4/1 قاشق چای‌خوری

"برای خوش‌رنگ شدن و رنگ‌دهی بیشتر زعفران در دم کردن زعفران دقت کنین" 

آموزش مراحل درست کردن حلوای زعفرانی مجلسی:

  • ابتدا قابلمه رو روی حرارت ملایم می‌ذاریم و شربت رو درست می‌کنیم، برای این کار نصف لیوان آب همراه با شکر مخلوط می‌کنیم، تا شکر به خوبی حل بشه. بعد پودرهل و زعفرانی رو که از قبل دم کرده‌ایم (روش‌های دم کردن زعفران مطالعه کنین) به مواد اضافه می‌کنیم، تا چند دقیقه بجوشه و مایع غلیظ بشه.
  • آرد رو دو بار الک می‌کنیم، تا کاملا یک‌دست بشه و بعد تو قابلمه دیگه می‌ریزیم و روی حرارت ملایم تفت می‌دیم. باید به طور مرتب هم بزنیم، تا آرد ته نگیره و نسوزه، تا زمانی تفت بدیم، که خامی آرد کاملا از بین بره و رنگش تغییر کنه و طلایی بشه.

  • روغن یا  کره رو به آرد اضافه می‌کنیم و هم‌می‌زنیم،  تا رنگ حلوا قهوه‌ای کم‌رنگ بشه.

  • آرد تفت داده شده رو، روی حرارت خیلی کم می‌ذاریم و شربتی که تو مرحله یک درست کردیم رو (مخلوط آب، شکر و زعفران) اضافه می‌کنیم و حسابی هم‌می‌زنیم، اگه آرد به صورت گلوله گلوله بود یا حلوا شل بود، نگران نباشین، با هم زدن مواد درست می‌شه.

  • تو مرحله‌ی آخر گلاب رو هم به حلوا اضافه می‌کنیم و حدود 3 دقیقه هم‌می‌زنیم، تا حلوا شل نشه. بهتره که تا حلوای شما داغه تو قالبی که دوست دارین بریزین، تا فرم قالب بگیره، چون اگه سرد بشه سفت‌تره و راحت فرم نمی‌گیره. نوش جان

6 ایده جذاب برای تزیین حلوا:

  1. تزئین حلوا برای مهمانی و مجالس مختلف متفاوته. می‌تونین از پودر دارچین و پودر نارگیل، خلال پسته، خلال بادام و گردو استفاده کنین.

  2. مقداری حلوا تو کاغذ شکلات بذارین و با پودر پسته تزیین کنین.

  3. تو نون‌های سنتی یا نان لواش، بذارین و برش بدین.

  4. وسط نان رولت حلوا بذارین و بپیچین.

  5. حلوا داخل نان شیرینی خامه‌ای پر کنین.

  6. می‌تونین مقداری حلوای خوشمزه بین دو تا نان بستنی بذارین و نوش جان کنین.                                                  

نکات مهم تو تهیه حلوای:

  • برای عطر بیشتر حلوا، بهتره گلاب رو طبق دستور مرحله‌ی آخر اضافه کنین. اگر دوست داشتین می‌تونین گلاب رو همراه با آب همون مرحله‌ی اول اضافه کنین، فقط دقت کنین که، جمع میزان آب و گلاب، در کل به اندازه‌ی یک لیوان بشه.

  • برای خوش‌رنگ‌تر شدن حلوا باید، بیشتر اون رو تفت بدین، تا رنگ حلوا، مایل به قهوه‌ای و آرد خوب سرخ بشه، دقت کنین که آرد نسوزه، چون آرد سوخته مزه تلخی به حلوا می‌ده. اگه آرد رو به اندازه کافی تفت ندین و یا روغن و کره را زود به حلوا اضافه کنین، رنگ حلوا روشن‌تر می‌شه.

  • اگر آرد برنج نداشتین، می‌تونین جایگزین از آرد سنگک هم استفاده کنین.

  • برای جلوگیری از سوختن حلوا، از شعله پخش کن استفاده کنین، تا حلوا کاملا جا بیفته.

  • شربت رو یکجا اضافه نکنین، تا حلوای شما شل نشه. اضافه کردن شربت رو تو چند مرحله انجام بدین.

حلوای زعفرانی ویتامین B و C داره و دسری پر انرژیه و بخاطر داشتن زعفرون شادی آوره. چون زعفران باعث توازن اندازه سروتنین و دوپامین تو بدن می‌شه و ماده‌ای به اسم کروسین داره، کروسین یه مکمل داروئی هست که خاصیت ضد افسردگی و شادی آوری داره.
حلوا نوعی خوراکی همه پسند و خوش طعمیه که انواع متفاوتی داره.

تاریخچه حلوا رو بدونیم:

حلوا از گندم تهیه می‌شه، گندم هم از زمان‌های قدیم با مراسم سوگواری و غلبه روح بر پلشتی مرگ، ارتباط داشته. تو زمان‌های قدیم و دین‌های مختلف، نان گندم جزء چیزهایی بوده که به مردگان تقدیم می‌کردن. روغن هم ماده‌ای حیوانیه. ترکیب روغن و آرد (دو جهان حیوانی و گیاهی) نشون دهنده‌ی وحدت و اتحاد کیهانیه.

 10 نوع حلوا:

حلوا زعفرانی

حلوا شیره

حلوا خرما

حلوا هویج

حلوا زنجبیل

حلوا لبو

حلوا آناناس

حلوای شیر

حلوا زرده

حلوا کدو

2 نظر

  1. avatar

    یلدا

    06 اردیبهشت 1398

    عالی

    لوگو کشمون: نوشجان اگرمایل بودین برامون توی اینستای کشمون عکس غذاها رو دایرکت کنین

  2. avatar

    مهناز

    05 شهریور 1398

    من روش شما رو امتحان کردم و نتیجه گرفتم به همه پیشنهاد می کنم این روش را امتحان کنید https://bit.ly/30AJgDy باز ممنون از سایتتون

    لوگو کشمون: خواهش می‌کنیم خیلی عالی. شیرین کام باشین

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp