فصل عسل، از زمان تولید تا برداشت عسل طبیعی

آخرین به روز رسانی 28 اردیبهشت 1401 / 11 نظر / 101016 بازدید

معمولا عسل رو اواخر تابستان یا اوایل پاییز برداشت می‌کنن، ولی چه موضوع و عواملی باعث می‌شه زمان برداشت عسل تغییر کنه؟ ما اینجا به چند موضوع که زمان برداشت عسل رو تحت تاثیر قرار می‌ده اشاره می‌کنیم، همچنین علت تفاوت فصل تولید عسل تو مناطق مختلف رو می‌گیم.

نکته بسیار مهم: این متن درباره عسل طبیعیه که توسط کندودارها تهیه میشه نه عسل وحشی!

زنبورهای وحشی نقش مهمی در پایداری محیط زیست دارن و برداشت عسل اون‌ها باعث تخریب کلنی ها و تهدید کننده‌ی بقای نسل اون‌هاست و آسیب های جدی رو متوجه محیط زیست ما خواهد کرد. به همین دلیل کشمون با برداشت عسل وحشی کاملا مخالفه و توصیه می‌کنه به جای برداشتن عسل‌های وحشی از عسل طبیعی ای که توسط زنبوردارهای کاردرست تهیه میشه استفاده کنید.

خرید عسل طبیعی از زنبوردار در سایت کشمون

فصل عسل در ایران-عسل تازه

شرایط آب و هوایی، یک عامل مهم تو زمان برداشت عسل طبیعی:

فصل برداشت عسل زمانیه که طبقه یا قاب‌های عسل، پر از عسل شده شده باشن، که شرایط آب و هوایی تو این موضوع خیلی موثره. هر زمانی که گل شروع به شکفتن و شهد دهی کنه زنبورهای عسل از اون گل شروع به شهد گیری می‌کنن، که این زمان تو نقاط مختلف متفاوته.

تو ایران به دلیل تنوع آب وهوایی زیادی که داره، زمان گل‌دهی گیاه‌ها خیلی متفاوته، هر گیاهی که زودتر شروع به گل‌دهی بکنه، زنبورعسل از اون گل، شروع به شهد گیری می‌کنه (زنبوردارها اصطلاحا به اون گیاه که زودتر به شهد دهی رسیده "شهد اولی" یا "جریان شهد" می‌گن). معمولا فصل بهار یعنی زمانیکه هوا از سردی رو به گرمی پیش می‌ره، بهترین موقع برای شروع کار زنبوردارهاست. معمولا تو این فصل خرید و فروش کندو هم انجام می‌شه.

وقتی که هوا رو به گرمی می‌ره یعنی فصل بهار، زنبورها شروع به فعالیت و جستجوی شهد می‌کنن و از کندو بیرون می‌رن. زنبورها تو هوای سرد (پایین تر از 60 F (فارنهایت)) از کندو خارج نمی‌شن.

از بهار تا اواخر تابستان یا اوایل پاییز (از زمان شروع گرمی هوا تا سرد شدن هوا) زنبورها بیرون از کندو به دنبال شهد هستن. فصل شروع سرما، زمان برداشت عسل می‌رسه، برای زنبوردارها یک نکته خیلی مهمه که عسل رو زمانی بردارن که غلیظ شده و کندو پر از عسل شده باشه.

تغییرات دمای هوا تو تبخیر آب موجود توعسل خیلی موثره. وقتی که هوا گرم باشه زنبورها خیلی راحت عسل رو غلیظ می‌کنن ولی اگه هوا مرطوب یا نامناسب باشه، این کار برای زنبورعسل سخته و عسل خیلی غلیظ نمی‌شه، اصلاحا عسل قوام نداره. به همین دلیل عسل‌هایی که تو مناطق مرطوبی هستن مثل شمال ایران نسبت به عسل‌های مناطق کوهستانی مثل غرب ایران، رقیق‌تر هستن.

زمان برداشت عسل

تعداد دفعات برداشت عسل به چه شرایطی بستگی داره:

تو بعضی منطقه‌ها به دلیل طولانی بودن جریان شهد (مدت شهد دهی گیاه‌ها) و تعداد گیاههای منطقه، ممکنه چندین بار عسل برداشت بشه.

اگه طول مدت جریان عسل طولانی باشه، طبقه‎هایی که عسل از اون‌ها استخراج شده باز برمی‌گردن، تا دوباره از عسل پر بشن. این قاب‌هایی که قبلا استفاده شدن و آغشته به عسل هستن باید بدون فاصله، بالای پنجره ملکه و یا روی طبقات پر از عسل که سلول‌هاشون کمی پولک شده قرار بگیرن. گفته شده که این قاب ها برای زنبورها خیلی دوست داشتنی هستن و حتی اگه ملکه نزدیک به این قاب ها باشه روی اون تخم ریزی می‌کنه.

تعداد زنبورها: همونطور که در بالا گفتیم زمان برداشت به مقدار عسل جمع شده بستگی داره، هرچقدر جمعیت زنبورهای عسل بیشتر باشه، تعداد زنبورهایی که به دنبال شهد می‌رن هم بیشتر می‌شه، پس شهد بیشتری وارد کندو می‌کنن.

آشنایی زنبوردار به منطقه: زنبوردار باید زمان و طول مدت گل‌دهی گیاه‌های منطقه رو بدونه، با زمان گل‌دهی منطقه به خوبی آشنا باشه.

معمولا زنبوردارها بعد از تموم یا کم شدن شهد گل‌های یک منطقه، برای شهد بیشتر به منطقه‌های اطراف هم کوچ می‌کنن. کوچ کردن و تغییر مکان کندو توسط زنبوردار باعث می‌شه که زنبورعسل از گل‌های منطقه‌های دیگه هم شهد گیری بکنه. با این کار و اکتفا نکردن به یک محیط تا اومدن فصل سرما، کندوها پر از عسل می‌شن و زمان برداشت عسل می‌رسه. یعنی زمانی که قاب‌ها پر از عسل شدن و بیشتر سلول‌ها اصطلاحا پولک شدن. اینطور با اطمینان زیاد از کیفیت خوب عسل اون رو استخراج می‌کنن. تو خیلی از نقاط ایران حدودا اوایل تابستان، شهد برای زنبور کمتر پیدا می‌شه، پس زمان تغییر مکان یا کوچ می‌رسه و زنبوردار کندوهارو به مناطق کوهستانی می‌بره، تو منطقه‌های کوهستانی گیاهای وحشی مثل گون و آویشن برای شهد گیری زنبور عسل زیاد پیدا می‌شه. زنبورهای عسل با شهدگیری تو مناطق جدید و پر کردن کندو از عسل، زنبوردار رو به زمان برداشت عسل می‌رسونن.

متاسفانه بعضی از زنبوردارها، برای تغذیه زنبورهای عسل از آب و شکر استفاده می‌کنن. عسلی که از شکر درست شده باشه نسبت به عسل های طبیعی خواص کمتری داره. کشمون همه‌ی تلاشش رو می‌کنه که با نظارت منظم بر کار زنبوردارها از این اتفاق جلوگیری کنه و عسل طبیعی رو مستقیم از زنبوردارهای زحمت کش به دست شما برسونه.

با اینکه روش‌های زیادی برای شناسایی عسل اصل از تقلبی وجود داره، باز ممکنه شما موقع خرید عسل، به درستی این موضوع رو تشخیص ندین. پس خیلی مهمه خرید عسل از جای مطمئنی انجام بشه. کشمون وبسایتیه که می‌تونین محصولات طبیعی رو مستقیم از خود کشاورز بخرین، همه‎ی عسل‌های کشمون شناسنامه دار هستن و تیم کنترل کیفیت کشمون بر کیفیت همه‌ی محصولات نظارت داره.

11 نظر

  1. avatar

    معصوم

    24 مرداد 1399

    سلام منم ی کندو دارم تو خونمون که خودشون اومدن لونه کردن ... اندازه ی کف دسته کندوشون چ موقع باید برداشت کنم

    لوگو کشمون: سلام زمانی که کندو پر از عسل بشه، قبل شروع فصل سرما ( البته به عوامل دیگه هم بستگی داره)

  2. avatar

    23 مرداد 1399

    مادیوار به همسایه دیواریم اونم عسل داره ولی عسل ما کم رنگ می شه علتش چیه ممنم میشم اگه واب بذین

  3. avatar

    19 شهریور 1399

    سلام تو فصل زمستون چجور اطراف کندو بپوشونیم تا داخل کندو سرد نشه زنبور اذیت نشه

  4. avatar

    محسن

    16 مرداد 1399

    منظورتون لانه زنبور هست؟ کندو به جعبه چوبی مخصوص پرورش زنبور میگویند. زنبوری که در خانه شما لانه سازی و موم بافی کرده بعد از مدتی عسل ذخیره میکنه و میشه عسل آنرا برداشت کرد اگه بلد باشین،اینها زنبور های جثه ریز و وحشی هستند پرورشی نیستند .

  5. avatar

    لیلی

    15 تیر 1399

    سلام تو حیاط ما ی کندو عسل پیدا کردم به دلیل چکه کردن لوله آب زنبور جمع شده چه وقط میتونم کندو رو بردارم.

    لوگو کشمون: سلام برداشت عسل به شرایط زیادی بستگی داره، از جمله آب و هوا و پوشش گیاهی منطقه...

  6. avatar

    05 مهر 1399

    سلام زنبور وحش ریز چه وقت باید متوجه شوی که وقت برداشت عسل است

    لوگو کشمون: سلام تو متن ذکر شده

  7. avatar

    علی

    16 شهریور 1399

    سلام کندو های عسل هنوز کامل پر نشده از منطقه کردستان خواستم ببینم تغذیه رو باید چیکار کرد تا کی فرصت برداشت هست

    لوگو کشمون: شما میتونین کندو هارو به مناطقی که پر گل هست ببرین تا شهد گیری انجام بشه و عسل پر بشه.

  8. avatar

    طاهره از خرمشهر

    03 مهر 1399

    سلام گل کاغدی بزرگی تو خونه دارم که زنبورهای کوچک کندو استوانه ای درست کردن و اندازه اون به ارتفاع 30 سانتی منر و قطر 15 سانتی متر می خواستم ببینم کی می تونم عسل از اون برداشت کنم

    لوگو کشمون: سلام تو متن ذکر شده

  9. avatar

    سروش

    23 اردیبهشت 1400

    سلام تو جنوب مثل هرمزگان و عسلویه همیشه هوا گرمه حتی زمستان و گل دهی و گونه های گیاهی کمه.واسه برداشت عسل وحشی همیشه بررسی میکنم و همیشه در حال تخم ریزی هستند.تو این منطقه کی زمان برداشت عسل هست.ممنون

    لوگو کشمون: سلام. زنبورهای وحشی نقش مهمی در پایداری محیط زیست دارن و برداشت عسل اون‌ها باعث تخریب کلنی ها و تهدید کننده‌ی بقای نسل اون‌هاست و آسیب های جدی رو متوجه محیط زیست ما خواهد کرد. به همین دلیل کشمون با برداشت عسل وحشی کاملا مخالفه و توصیه می‌کنه به جای برداشتن عسل‌های وحشی از عسل طبیعی ای که توسط زنبوردارهای کاردرست تهیه میشه استفاده کنید.

  10. avatar

    Ehsanesmailzade

    06 اردیبهشت 1401

    عالیه

  11. avatar

    امیر عزیزی

    03 خرداد 1401

    اونهایی که عسل تغذیه کار میکنن چند روز قبل از برداشت عسل باید تغذیه رو قطع کنن تا زنبور بتونه عسل رو قوام بیاره؟

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp