رنگ عسل، کدوم رنگ عسل بهتره؟

آخرین به روز رسانی 21 اردیبهشت 1401 / 3 نظر / 41636 بازدید

آیا تا به حال موقع خرید عسل به رنگ اون توجه کردین؟ یکی از فاکتورهای مهم تو خرید عسل رو بشناسین، خیلی مهمه که با رنگ عسل‌های طبیعی آشنا بشین و بدون مزه کردن فقط با دیدن رنگ عسل، طعم و خواص اون رو تشخیص بدین.

خرید عسل طبیعی و تشخیص عسل اصل، یکی از دغدغه‌هاییه که موقع خرید با اون روبه رو هستیم. برای تشخیص عسلی که می‌خریم چندین فاکتور باید بررسی بشن از جمله رنگ عسل طبیعی.

یکی از روش‌های تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی، رنگ عسله. رنگ و حتی بوی عسل، بسته به نوع گیاه و یا گلی که زنبور شهد گیری می‌کنه و همچنین شرایط محیطی و آب وهوایی متغیره. ممکنه حتی یک گل هر سال تو یک زمان و مکان دوباره شکوفه داده و شهد تولید کنه، ولی شهد اون با دفعه قبل کمی متفاوت باشه.

عسل طبیعی چه رنگیه؟

چرا رنگ عسل‌های مختلف متفاوته؟

عسل از شهد گل‌ها درست می‌شه. زنبورهای عسل، تو طبیعت پرواز می‌کنن و با نشستن روی گل‌های مختلف، شهد اون ها رو میمکن و بعد این شهد گل‌ها تو شکم زنبورها به عسل تبدیل می شه. تفاوت رنگ عسل‌ها هم به دلیل تفاوت گل‌هایی که زنبور شهد گیری می‌کنه.

عسل ممکنه به رنگ‌های‌ سفید، زرد، نارنجی، قرمز، قهوه‌ای و رنگ کهربایی باشه، پس عسل طیف رنگی زیادی داره.

 

تو قرآن آیه 69 سوره نحل درمورد رنگ عسل صحبت شده:

"سپس از تمام ثمرات تناول کن، و راه‌هایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده به راحتی بپیما، از درون شکم آنها نوشیدنی خاصی خارج می‏شود، به رنگ‌های مختلف، که در آن شفای مردم است در این امر نشانه روشنی است برای جمعیتی که اهل فکرند"

 

عوامل موثر تو تغییر رنگ عسل:

رنگ عسل با گذشت زمان و با در معرض حرارت قرار گرفتن هم ممکنه عوض بشه. عسلی که در دمای بالاتر نگهداری بشه، تیره‌تر می‌شه.

طعم عسل‌های تیره و روشن:

عسل رنگ روشن معمولا دارای طعمی ملایمی هستن، ولی عسل تیره و سیاه معمولا طعم قوی‌تری دارن، چون عسل تیره معمولا مالتورز، مواد معدنی، اسیدها و فلاونوئیدهای آنتی‌اکسیدان بیشتری دارن و همچنین گلوکز و فروکتوز کمتری، بنابراین شیرینی این عسل‌ها نسبتا کمتره. عسل‌های بهاره معمولا رنگ پریده هستن. عسل با رنگ روشن معمولا گلوکز نسبتا بیشتری دارن، بنابراین سریعتر متبلور می‌شن، این عسل‌ها طعمی ملایم دارن. شایع‌های غلطی تو این زمینه هست که می‌گن عسل زنبورهای مادر، تیره و غلیظه، اما عسل زنبورهای جوان یعنی بچه کندوها، روشن و رقیقه.
رنگ چند نوع مختلف عسل طبیعی

رنگ 10 نوع عسل مختلف:

عسل اقاقیا: سفید

عسل آویشن: کهربایی

عسل کتیرا: زرد روشن

عسل افرا: سرخ

عسل شبدر سرخ: قرمز

عسل گل قاصدک: زرد تیره

عسل صنوبر: تیره

عسل بهارنارنج: زرد طلایی

عسل جنگهای مازندران: مایل به سبز

عسل گندم سیاه: قهوه‌ای تیره

  • رنگ عسل اقاقیا زلال و شفافه: درخت اقاقیا درختی با گل‌های زیبا، که این گل‌ها سفید رنگ و خیلی معطر هستن. گل اقاقیا به خاطر شهد زیادی که داره، زنبورهای عسل رو به خودش جذب می‌کنه. درخت اقاقیا بومی امریکای شمالیه ولی تو مناطق اروپا و آسیا هم رشد می‌کنه. یکی از خواص عسل اقاقیا آرام بخش بودن اونه.
  • رنگ عسل آویشن کهرباییه: عسل آویشن از گیاه آویشن درست شده، یکی از انواع عسل‌های تک گله هست. عسل آویشن مثل گیاه آویشن دارای عطر و طعم خاصیه و رنگ اون کهربایی، عسل یونانی، یا آویشن وحشی که تو مناطق مرتفع رشد می‌کنه، بیشتر آن از گونه وحشی آویشن ساخته می‌شه و رنگ کهربایی تیره‌تری داره. عسل آویشن برای رفع سرفه خیلی مفیده.

دو مدل عسل داریم عسل تگ گیاه، که از یک نوع گل شهد گیری شده و عسل چند گیاه "چهل گیاه" که از چند نوع گل، زنبورعسل شهد گیری کرده. مثلا:

  • عسل تک گیاه: وقتی تو کوهستانی بیشترین گیاهی که می بینین بوته گونه، پس عسلی که تو این کوهستان تولید می شه، عسل گون هست. ممکنه گیاه‌های دیگر هم وجود داشته باشن اما بوته گون از همه بیشتره و رنگ عسل هم مایل به زرد کم رنگه.
  • عسل چند گیاه: اگر تو یک منطقه سه نوع گیاه آویشن و سماق و گون وجود داشته باشه و هر گیاه حدود یک چهارم درصد پوشش گیاهی منطقه رو تشکیل بده، رنگ عسل تولید شده مخلوطی از سه رنگه و عسل تولید شده، عسل چهل گیاه و رنگ عسل مایل به قهوه‌ایه.

سلیقه افراد تو انتخاب رنگ تیره یا روشن عسل معمولا به محل زندگی بستگی داره، بیشتر مردم آمریکا عسل‌های کمرنگ رو ترجیح می‌دن، اروپایی‌ها هم بیشتر به عسل‌های با رنگ تیره‌تر تمایل دارن. عسل طبیعی هر منطقه‌ای رنگی  متفاوت داره، عسل طبیعی با هر رنگی دارای خواص زیادیه و برای ما مفیده. 

3 نظر

  1. avatar

    artmiyt

    17 اردیبهشت 1401

    I realized the color of natural honey..thank you

  2. avatar

    MAHSTRU

    17 اردیبهشت 1401

    Dark honey is very good and useful for the body

  3. avatar

    LOTRY

    17 اردیبهشت 1401

    Very clear honey has less physical sensitivity

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp