داستان قطره

آخرین به روز رسانی 21 بهمن 1396 / 22 نظر / 15663 بازدید

قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود...

 

اول؛ صورت مسئله

زمانی در قائن دوازده قنات داشتیم. الان هر دوازده قنات خشک شده. اولین چاه های ما در سال 1348  پانزده متر عمق داشت. الان عمق همون چاه به 135 متر افزایش پیدا کرده. سفره آب زیرزمینی شهر ما هر سال نیم متر عمیق تر می شه. این داستانِ بسیاری از شهرهای ایرانه. صورت مساله اینه که برای بحران آب این کشور باید چه کنیم؟

 

دوم؛ ریشه مشکل

مصرف هر چه بیشتر آب در بخش کشاورزی، برای کشاورز یعنی درآمد بیشتر

ابراهیم یک کشاورز در فلات ایرانه. ابراهیم یک هکتار زمین کشاورزی داره. تصمیم می گیره از روش های آبیاری جدید استفاده کنه یا الگوی کشت متفاوتی را انتخاب می کنه. این باعث می شه مقدار آبی که در یک هکتار استفاده می کنه کاهش پیدا کنه. اون برای مقدار آبی که اضافه میاره سه گزینه داره:

  • الف. اگر زمین بیشتری داره که زیر کشت نرفته، اونجا را هم زیر کشت ببره.
  • ب. آبی رو که اضافه آورده به سایر کشاورزها که آب لازم دارند بفروشه.
  • پ. چاه رو خاموش کنه.

گزینه سوم مثل این هست که به شما بگویند اگر در آب صرفه جویی کنید، از حقوق شما پایان ماه کسر می کنند؛ صرفه جویی بیشتر= کسر حقوق بیشتر!

زمانی که کشاورز می تونه آب رو بفروشه، کشت و کار بیشتری بکنه و با این دو کار درآمد بیشتری داشته باشه، چرا باید چاه رو خاموش کنه؟ (به خصوص که ببینه همه از خصوصی و دولتی با تمام توان در حال برداشت از سفره های آب زیرزمینی هستند).

این داستان تمام کشاورزهای سرزمین ماست. از نظر علمی به این وضعیت تراژدی منابع عام (tragedy of the commons) می گویند؛ رقابت برای بهره برداری هر چه بیشتر از منابع مشترک تا جایی ادامه پیدا میکنه که آن منبع تمام شود. (کتاب بوم شناسی علم عصیانگر، ترجمه و گردآوری عبدالحسین وهاب زاده، مقاله ای از گرت هاردین)

 

سوم؛ راه حل دولتی یا مردمی؟

راه حل ها به طور کلی می تونن دو بخش داشته باشن:

- دسته اول راه حل هایی که نهادهای دولتی ارائه می کنند.

- دسته دوم راه حل هایی که مردم یا نهادهای خصوصی ارائه می کنند.

 

ما در مسیر ساختن راه حل به طور حتم باید تعامل و همراهی با نهادهای دولتی رو مد نظر داشته باشیم، اما ما در کشمون به امکان‌پذیری این قائل نیستیم که راه حلی توسط نهادهای دولتی توسعه پیدا کنه.

اگر قراره ما مردم برای بحران آب، راه حلی بسازیم، به طور حتم این راه حل باید شامل یک پیام اقتصادی مشخص برای کشاورز باشه که توی اون راه حل برای کشاورز، صرفه جویی در مصرف آب منجر به افزایش درآمد بشه نه کاهش درآمد.

 

چهارم؛ راه حل: تفکیک محصولات بر اساس کشاورز نه محصول

تا به حال می گفتیم این سیب از اون سیب بهتره چون این شیرین تر یا ترش تره (مقدار اسیدیته). یا این زعفران از اون زعفران بهتره چون رنگ بهتری می ده (مقدار کروسین).

اما ما نیاز داریم محصولات کشاورزی رو بر اساس ویژگی ها و رفتار کشاورزهاشون هم بتونیم دسته بندی کنیم. یعنی بتونیم بگیم که این زعفرون رو کشاورزی کاشته که چغندرقند کاشته (چغندرقند به نسبت درآمدی که ایجاد می کنه، خیلی آب مصرف میکنه) و این زعفرون دیگه رو کشاورزی کاشته که چغندرقند نکاشته.

به طور کلی، ما به عنوان مصرف کننده باید بتونیم توانایی دسته بندی محصولات کشاورزی بر اساس کشاورز رو داشته باشیم. اگر این امکان رو داشته باشیم، می تونیم پیام اقتصادی مشخصی به کشاورزها بر اساس رفتارشون برسونیم.

 

پنجم؛ این راه حل چطور می تونه ساخته بشه؟

کشمون یک استارتاپ (1) در حوزه کشاورزی هست و این هدف رو دنبال می کنه که زیرساخت فنی برای این موضوع رو فراهم کنه.

یعنی چی؟ یعنی با کمک کشمون شما می تونین بفهمین کشاورزی که مایحتاج شما رو تولید کرده، آیا چاه خودش رو خاموش کرده و آب کمتری از سفره آب زیرزمینی برداشت کرده یا تا جایی که می تونسته از زمین آب کشیده بیرون و هر چی می تونسته کاشته تا درآمد خودش رو بیشتر کنه؟

خوب این به چه دردی می خوره؟ اگر همه نسبت به وضعیت آب بی تفاوت باشیم، چجوری می تونیم انتظار دشته باشیم مسئله بحران آب حل بشه؟ ولی اگر بی تفاوت نباشیم و از خودمون بپرسیم ما چی کار می تونیم بکنیم، اون وقت کشمون برای شما یک گزینه برای صرفه جویی در بخش کشاورزی روی میز گذاشته: شما این انتخاب رو دارین که از کشاورزی که چاهش رو خاموش کرده، خرید انجام بدین.

کشمون برای ما چه فایده ای داره؟ شما مستقیم از کشاورز خرید می کنین. با توجه به نظام کنترل کیفی کشمون، این یعنی کیفیت بهتر، تازگی بیشتر و بعضی جاها یعنی قیمت بهتر.

کشمون برای کشاورزا چه فایده ای داره؟ کشاورزا وقتی میان توی کشمون مستقیم به مصرف کننده ها می فروشن و این باعث می شه از نظر قیمتی، رقم بیشتری گیرشون بیاد. همچنین از نظر حسی و اجتماعی، این ارتباط جایگاه اجتماعی بهتری به کشاورزها می بخشه.

(1) استارتاپ چیه: به زبون ساده به کسب و کارهای جدیدی که بدون محدودیت بتونن به سرعت رشد کنن، می گن استارتاپ.

اگر می خواین بیشتر درباره کشمون بدونین، حتما به صفحه داستان کشمون سر بزنید.

 

ششم؛ کشمون الان در چه مرحله ای هست؟

هر استارتاپ یک چرخه عمر داره. در ابتدای این چرخه یک بخش وجود داره که دره مرگ نامیده می شه. دره مرگ جایی هست که طبق آمار جهانی، 90% استارتاپ ها از توش نمی تونن بیرون بیان. ما بهترین مشاورهایی که در ایران و خارج از ایران سراغ داشتیم رو برای نجات از دره مرگ به کار گرفتیم.

 

 

بعد از عبور از دره مرگ، کشمون وارد بازار اروپا می شه. به این معنا که کشاورزهای عضو کشمون می تونن محصولات خودشون رو به مصرف کننده های نهایی در اروپا بفروشند. این باعث می شه که محصولات خودشون رو بتونند در حدود دو برابر قیمتی که در ایران می فروشند، عرضه کنند. این باعث می شه افت درآمد ناشی از خاموش کردن چاه آب شون جبران بشه.

 

هفتم؛ شما چی کار می تونید بکنید؟

هر نفر از ما می تونیم نقشی برای پشت سرگذاشتن دره مرگ کشمون داشته باشیم. ما نشستیم و به طور دقیق حساب کردیم برای اینکه از دره مرگ نجات پیدا کنیم، باید 250/000 عدد "قطره" داشته باشیم.

 

هشتم؛ قطره چیه؟

قطره یعنی مقداری انرژی، مقداری سوخت برای پیش رفتن کشمون و نزدیک شدنش به این رویا. هر نفر با خرید از کشمون، معرفی کشمون به دوستان و شبکه اش، حتی دادن پیشنهادهای مفید، انجام تحقیقات هم راستا و کارهایی از این دست، واجد شرایط دریافت تعدادی قطره می شه. این ها چیزهایی هستن که کشمون رو به هدفش نزدیک می کنه.

هر کسی که توی نظام کشمون، قطره جمع کنه، می تونه برای هر قطره، پنج هزار تومان اعتبار دریافت کنه. مثلا اگر شما ده قطره جمع کرده باشین، توی خریدهاتون پنجاه هزار تومن تخفیف دریافت می کنین.

 

نهم؛ چطور می شه قطره جمع کنیم؟

ردیف

                            عنوان

     مقدار قطره آب دریافتی

 1

 کوپن (کد تخفیف)

 تعداد قطره داخل کوپن

 2

 خرید مجدد

هر خرید پنج قطره

 3

 معرفی کشمون (که منجر به خرید توسط آن نفر بشود)   

 به ازای هر نفر، پنج قطره

 4

 ارائه پیشنهاد (امکانات، کمپین، راه حل)

 بنا به مورد بررسی می شود

 5

 همکاری فردی یا سازمانی با کشمون

 بنا به مورد بررسی می شود

 6

 انجام تحقیقات هم راستا با مسیر کشمون

 بنا به مورد بررسی می شود

 

دهم؛ با قطره هام چی کار می تونم بکنم؟

هر قطره ابتدا که به شما تعلق می گیره، رنگش آبی هست و شما سه ماه فرصت دارین تا از قطره ها استفاده کنین.

هر قطره آبی رنگ، در هنگام خرید می تونه برای شما تبدیل به پنج هزار تومن تخفیف بشه.

بعد از استفاده یا بعد از گذشت سه ماه از زمان دریافت، قطره های آبی رنگ تبدیل به قطره های طلایی می شن و توی پروفایل شما باقی می مونن.

شما همیشه با مراجعه با پروفایل خودتون می تونین ببینین، چه مقدار قطره جمع کردین و چقدر با کشمون همراهی کردید.

علاوه بر این گاهی کشمون کمپین‌های زیست محیطی اجرا می‌کنه برای یادآوری این‌که پای عهدی که بستیم هستیم و رویای ما یه رویا نمی‌مونه. با این قطره‌ها می‌تونید در این کمپین‌ها هم مشارکت کنید.

 

22 نظر

  1. avatar

    دیار امراه نژاد

    20 خرداد 1397

    خیلی جالب بود

  2. avatar

    آرزو دهقانی

    30 خرداد 1397

    آفرین به همتتون

  3. avatar

    احسان صحابی

    01 تیر 1397

    عالی

  4. avatar

    احسان کریمی نژاد

    15 تیر 1397

    بسیار عالی

  5. avatar

    کورش میرزایی

    17 تیر 1397

    باسعی وتلاش و کوتاه کردن دست واسطه ها مطمعن باشین که راه درستی در پیش گرفتین .

  6. avatar

    حمیدرضا فرجام

    29 تیر 1397

    سلام در مورد قطره های طلایی توضیح ندادین، ایا به جز پیشینه ای از مقدار قطره های ابی رنگ که قبلا داشتیم کاربرد دیگری هم دارند؟؟ برای سطح بندی جمع کنندگان قطره های طلایی مثلا فنجون و تاس و کوزه طرح خاصی هم دارید؟

  7. avatar

    طاهره موسوی

    29 تیر 1397

    خیلی جالب بود.

  8. avatar

    محمدرضا ملامحمدی

    30 تیر 1397

    احسنت ودرودخدابرشما ایرانی اصیل ودلسوز

  9. avatar

    مهرناز حمیدی

    31 تیر 1397

    خیلی جالب بود

  10. avatar

    سیما فیروزبخت

    08 مرداد 1397

    با عرض سلام و ادب واحترام فراوان دلم می خواد براتون از خداوند منان آرزوی سلامتی و بهروزی کنم. در روزگاری که اعلب دهان به شکوه و شکایت باز کردند و از تمام هستی غیر از خودشون همه چیز را مطالبه می کنند، آشنایی با شما دلگرمی زیادی به همراه دارد. دیروز در الکامپ 2018 با شما توسط دوستان TAP Persia آشنا شدم، آنها چنان شما را به من پرزنت کردند که منتظر بودم یکی از بزرگترین و شیک ترین غرفه های نمایشکاه را در سال 8-9 ببینم ( گویی که برخورد دوستان شما در غرفه از جمله خانم مهسا یکی از شیک ترین و برازنده ترین برخوردی بود که در تمام مدت بازدید از نمایشگاه از جانب غرفه داران عزیز دیدم). اما همونطور که در مطالب بسیار جذاب در بخش قطره نوشتید شما برای فرار از دره ی مرگ نیاز به قطره های زیادی دارید. با تمام توانم از امروز کمر همت در معرفی شما به صورت فراگیر در تمام کلاسهای آموزشی ام می بندم تا به سلامت از این مرحله عبور کنید و شاهد موفقیت روز افزون شما باشم. پیشنهادی هم دارم که اگر ملحوظ بفرمایید در جذب مخاطب در سایت بسیار بسیار موثر خواهد بود. برای ما بسیار جالب خواهد بود اگر در زمینه ی آموزشهایی که به کشاورزان در جهت توسعه ی پایدار می دهید، در سایت گزارش، عکس و فیلم تهیه گردد. ارادتمند شما

  11. avatar

    محمود روحانی روحانی

    13 شهریور 1397

    طرح قطره و کلاً استارت آپ شما خیلی فکر خوبیه. من 5 بسته خرید کردم. پیروز باشید.

  12. avatar

    پروین مایلی

    03 آبان 1397

    نظروایده بسیار جالب وخوبیه گذشته از امتیاز دهی برای کمک وابادانی وعمران کار کشاورزان عزیز ایران زمین

  13. avatar

    پروین مایلی

    03 آبان 1397

    پنج بسته سال 96 گرفتم امسال هم 14 بسته برای خودم وسوغاتی گرفتم بسیار راضی هستم

    لوگو کشمون: از اعتماد شما سپاسگزاریم

  14. avatar

    پروین مایلی

    03 آبان 1397

    نظروایده بسیار جالب وخوبیه گذشته از امتیاز دهی برای کمک وابادانی وعمران کار کشاورزان عزیز ایران زمین

  15. avatar

    پروین مایلی

    03 آبان 1397

    پنج بسته سال 96 گرفتم امسال هم 14 بسته برای خودم وسوغاتی گرفتم بسیار راضی هستم

  16. avatar

    محبوبه میرجلالی

    21 آذر 1397

    درود برشما انسانهای مثبت وزحمت کش .به یاری خداوند با پشتکار و تلاش زحمات شما بی نتیجه نخواهد ماند. من هم در معرفی به اشنایان جهت پیشبرد هدف شما سعی خواهم کرد تا در اینده شاهد موفقیت کشاورزان عزیز و سربلندی سرزمینمان باشیم .موفق و پیروز باشید.

    لوگو کشمون: سلام به شما دوست عزیز، خیلی متشکریم از لطف و حمایت شما.

  17. avatar

    محمدرضا سالارکیا

    22 آذر 1397

    سلام و درود بر عزم بزرگتان. خداوند یاورتان باشد

    لوگو کشمون: سلامت باشین :)

  18. avatar

    حمید کابلی

    29 دی 1397

    سلام و خداقوت من حقیقت تصمیم خریدنداشتم اما بخاطرمطالب جالب وسایت پرمحتوا،همچنین کمک به کشاورزباخریدمستقیم از او،خریدکوچکی انجام دادم ممنون اززحمات شما برای ایران نوین و سرافراز

    لوگو کشمون: سلام دوست و همراه عزیز ممنون از خریدتون ما هم خوشحالیم که شما تجربه یک کالای عالی را خواهید داشت

  19. avatar

    زینب قربانپور

    30 دی 1397

    کارتون بسیار خداپسندانه و هوشمندانه است,انشاالله همیشه موفق و پیروز باشید.

    لوگو کشمون: متشکرم از توجه و احساس خوبتون

  20. avatar

    ساسان احمدیان

    24 اسفند 1397

    خداییش دمتون گرم،همین که باعث میشید یه سری دلال ...بی معرفت برن کنار واین کشاورز های ساده که کلی زحمت میکشن برای تولید وچیزه زیاده دستشون رو نمیگرفت طوری که حتی شاید دلال ها بیشتر از اونا سود میکردن حالا با حضور این برنامه و شما به اون چیزی که حقشون هست میرسن این خودش کار خیلی بزرگی هست واسه موندن کشاورز ها سر زمین هاشون و بدونید که این کار شما از دیدگان خدا مخفی نیست و این خودش جز بزرگترین ثواب ها است دیگه از این طولانی ترش نمیکنم که هرچی بگم کم گفتم. . .بازم میگم دمتون گرم

    لوگو کشمون: سلام ممنون از پیام پرمهر شما ما با حمایت خوبانین مثل شما در کنارمون حتما به اهدافمون خواهیم رسید

  21. avatar

    بهنام صدیقی

    15 فروردین 1398

    سلام.من تازه با سایت شما آشنا شدم . از اطلاعاتی که دادید خیلی استفاده کردم . خرید مختصری انجام دادم و انشاالله از این به بعد خرید زعفران خودم رو از شما انجام می دهم و حتما معرف شما برای دوستان و نزدیکان خواهم بود . خدا قوت

    لوگو کشمون: سلام باعث افتخار ماست داشتن همراهان خوبی مثل شما

  22. avatar

    خسرو قربانی ولیلو

    04 خرداد 1398

    با تشکر از زحمات کشاورزان عزیز و کشمون

    لوگو کشمون: ممنون از شما و حسن توجهتون

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp