عسل چیست؟ مراحل تولید عسل رو بدونیم

آخرین به روز رسانی 22 اردیبهشت 1401 / 1 نظر / 20932 بازدید

عسل، ماده‌ای شگفت انگیز که تو بسیاری از دین‌ها به اون اشاره شده، با قندها و دیگر مواد تشکیل دهنده‌ی عسل آشنا بشین. همچنین ما تو این مقاله به یکی از سوالهای  شما از جمله "عسل چیست؟" می‌پردازیم که با خوندن اون ویژگی‌های عسل رو بشناسین.

تو زبان فارسی به عسل، انگبین می‌گن و تو زبان انگلیسی "هانی" ((honey. عسل، شهد و ماده‌ی قندیه که از گیاه‌ها ترشح می‌شه و زنبورهای عسل جمع می‌کنن و اون رو تغییر حالت می‌دن، خواص و مواد انرژی‌زای عسل باعث شده که عسل به عنوان ماده‌ای ارزشمند شناخته بشه و همچینین خواص عسل به قدری زیاده که تو درمان خیلی از بیماری‌ها از اون استفاده می‌شه.

عسل طبیعی چیست

مراحل تولید عسل:

عسل یک ترکیب قندی غلیظ و محلول تو آب هست که برای تولید کردن یک کیلو عسل، زنبورعسل باید هزاران بار روی گل‌ها بشینه و شهد گل‌ها رو تو کیسه داخلی بدنش جمع بکنه. به این‌صورت که زنبورعسل، شهد شیرین رو از گل‌ها جمع می‌کنه و با تغییر ساختار، اون‌ها رو به شکل محلولی غلیظ تبدیل می‌کنه. زنبورعسل، شهد گیاه‌ها رو جمع می‌کنه و به‌طور موقت تو عسلدانش نگهداری می‌کنه و تو هر پرواز برای جمع‌کردن شهد، حدود 40 میلی‌گرم شهد رو به کندو می‌بره. زنبور وقت برگشت و حمل شهد به کندو، تو راه کمی از آب شهد رو جذب، و از کلیه‌ دفع می‌کنه و مقداری مواد تجزیه ‌کننده‌ی قندی از عسلدان ترشح و به شهد اضافه می‌کنه. کارگر مزرعه، این شهد رو تو سلول‌ها قرار می‌ده و دوباره برای جمع‌کردن به سمت گل‌ها برمی‌گرده. هنوز ثابت نشده‌ که زنبورعسل می‌خوابه، بنابراین وقت شب فرصت خوبیه که عسل رو قوام بده، پس شهدهای ذخیره شده رو دوباره از انبارهای سلول‌ها می‌مکن و به سلول‌ها برمی‌گردونن. تو هر نوبت، مقداری دیاستاز به شهد اضافه می‌کنن و کمی از آب اضافی شهد رو به کمک کناره‌های عسلدان جذب می‌کنن. این عمل تکرار می‌شه تا شهد، غلیظ و تبدیل به عسل بشه.

 

عسل در اسلام:

تو قرآن سوره‌ای به نام نحل یا همون زنبورعسل وجود داره که تو اون به خلقت زنبورعسل اشاره شده و جایگاه عسل تو قرآن ذکر شده.

"و پروردگار تو به زنبور عسل وحی کرد که از پاره‌ای کوه‌ها و از برخی درختان و از آنچه داربست می‌کنند، خانه‌هایی برای خود درست کن سپس از همه میوه‌ها بخور، و راه‌های پروردگارت را فرمانبردارانه، بپوی. آن گاه از درون شکم آن، شهدی که به رنگ‌های گوناگون است بیرون می‌آید. در آن، برای مردم درمانی است. راستی در این زندگی زنبوران برای مردمی که تفکر می‌کنند نشانه قدرت‌الهی است."

 

عسل در یهودیت:

کتاب مذهبی یهودی‌ها از سرزمین موعود این‌طور گفته شده که "در آن نهرهایی از عسل و شیر جاریست".

عسل در مسیحیت:

تو کتاب انجیل از عسل و گیاه‌های دارویی به عنوان "هدیه‌های گران‌بهای طبیعت" یاد شده‌.

تعریف آکسفورد از عسل:

"یک مایع شیرین قهوه‌ای مایل به زرد چسبناک، ساخته شده توسط زنبورها و حشرات دیگر از شهد جمع‌آوری شده‌ی گل‌ها".

عسل در مصر باستان:

از بررسی  پرستش‌گاه‌ها و آرام‌گاه مرده‌ها و آثار باستانی مصریان، به این نتیجه رسیدن که عسل تو اون زمان اهمیت زیادی داشته و از اون برای درمان بیمارها استفاده می‌کردن. مصریان قدیم از ترکیب جو، عسل و گندم به جای الکل استفاده می‌کردن. همچنین مصری‌ها و یونانی‌ها، مرده‌ها رو با عسل مومیایی می‌کردن.

ویژگی‌های عسل :

  • چسبندگی عسل، یک ویژگی مهم عسله که به خاطر مواد تشکیل دهنده و میزان آبیه که داره. هرچقدر میزان آب بیشتر باشه چسبندگی عسل کمتره.
  • کشش سطحی یا همون نیروی جذب بین ذرات مایع عسل کمه، البته منطقه‌ای که از اون عسل تهیه می‌شه تو میزان کشش سطحی عسل تاثیر می‌ذاره.
  • عسل یک ماده اسیدیه، ولی به خاطر شیرینی که داره، حالت اسیدی اون معلوم نیست.
  • عسل تنها ماده غذایی طبیعیه که فاسد نمی‌شه، فقط وقتی ارزش غذایی خودش رو از دست می‌ده که حرارت بالای 60 درجه ببینه.
  • رنگ عسل طبیعی با توجه به محل و گیاهی که از اون  زنبور عسل شهد گرفته، متفاوته و رنگ عسل ممکنه از سفید روشن تا سیاه تغییر بکنه. برای مثال، نوعی عسل که از شهد درخت اقاقیا هست، رنگ روشن وسفیدی داره و نوعی عسل که از آویشن تهیه می‌شه، رنگش مایل به قرمزه.

ترکیبات و مواد تشکیل دهنده‌ی عسل:

ترکیبات و میزان درصد مواد تشکیل دهنده‌ی عسل، بسته به نوع تغذیه زنبورعسل که از چه گلی استفاده کرده متفاوته و همین تفاوت‌ها تو ظاهر و رنگ عسل تاثیر می‌ذاره.

  • قندها: عسل 24 نوع قند مختلف داره، نسبت قندها تو عسل‌های مختلف متفاوته، نسبت و نوع قند موجود تو هر عسل، تو طعم  و خواص عسل تاثیر زیادی داره. بیشتر وزن عسل از دو نوع قند به اسم‌های گلوگز و فروکتز تشکیل می‌شه. فروکتز شیرین‌تر از گلوکز هست، عسلی که مقدار بیشتری فروکتز داره شیرین‌تره و عسلی که مقدار گلوکز بیشتری داره سریعتر متبلور می‌شه.
  • آب: دومین ترکیب اصلی عسل، آب هست که حدود 17 درصد عسل رو تشکیل می‌ده. 
  • آنزیم ها: وقتی که زنبورها شهد رو به عسل تبدیل می‌کنن، تو قسمت هیپوفارنکس اون‌ها آنزیم‌هایی (اینورتاز، آمیلازها، گلوکزاکسیداز، کاتالاز و اینولاز) ترشح می‌شه.
  • اسید: عسل ماده‌ای نسبتا اسیدیه و اسیدهای آلی زیادی داره مثل، اسیدگلوکونیک. همچنین تو عسل، مقدار کمی اسیدهای چرب و اسیدآمینه هم وجود داره. عسل‌های تیره معمولا اسیدی‌تر هستن، اسیدیته‌ی عسل باعث افزایش مقاومت اون در برابر تخمیر می‌شه، که همین موضوع باعث می‌شه عسل خوب بمونه.
  • ویتامین‌ها: عسل 4 نوع ویتامین (A. B. C. D. K) داره.
  • آنتی اکسیدان‌ها، مواد میکروب کش، عصاره و مواد دیگر.

برای خرید عسل طبیعی از زنبوردار به سایت کشمون سری بزنین.

نویسنده: مهسا اویسی | تحریریه کشمون

1 نظر

  1. avatar

    س. طایفه

    28 خرداد 1398

    سلام دوستان خوب کشمون. لطفاً برای خرید عسل طبیعی از زنبورداران هم اقدام کنید. عسل شفای عاجل بیماری هاست. من در چند سال اخیر با مشکل سینوزیت دست و پنجه نرم می کردم و هر سال حالم رو به وخامت می رفت. سال 96 تمام نیمه دوم سال رو عفونت ریه داشتم و در اواسط زمستان ذات الریه شدم. شاید سینوزیت ساده به نظر برسه اما وقتی ریه درگیر عفونت میشه و آب میاره و بیمار عملاً نمی تونه نفس بکشه کاملاً مهلک و خطرناکه. این وسط از فرط خوردن آنتی بیوتیکهای قوی دچار مسمویت دارویی هم شدم. القصه در نهایت به ذهنم رسید به جای دارو از عسل استفاده کنم. در سفری که بهار 97 به شهرستان داشتم یک شیشه عسل بی نام و نشان کِدِر گیرم اومد که بوی تندی هم داشت. اون عسل بسیاااااار عالی بود. از سال 97 شروع کردم به خوردن عسل خوب و تا الان مطلقاً مشکل سینوسی و عفونت ریه نداشتم. تقریباً دیگه مریض نمی شم. ضمناً سردردهام هم خیلی دیر به دیر میاد سراغم (چون دچارمیگرن هم هستم). این قصه رو تعریف کردم تا بدونید رسالت مهمی برای شفای بیماران دارید! موفق باشید.

    لوگو کشمون: ممنون از پیشنهاد خوبتون - اضافه کردن عسل به پروداکتهای کشمون در دست اقدام است

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp