شپشک برنج، راهکارهایی برای حشره نزدن برنج

آخرین به روز رسانی 18 خرداد 1400 / 1 نظر / 4251 بازدید

 

باز کردن گونی برنج و دیدن حشره‌های ریز داخل گونی می‌تونه خیلی اذیت‌کننده باشه. اسم این حشره‌ها شپشک برنجه. برای سلامتی انسان خطری ندارند ولی ممکنه باعث افت کیفیت برنج و ایجاد مشکلاتی در پاک کردن و پختن برنج بشن. در این مقاله میخوایم خیلی کوتاه و ساده ببینیم با این مشکل چه میشه کرد؟!

محیط نگهداری

باید برنج  رو در یک محیط خشک و خنک که هوادهی مناسب داشته باشه نگهداری کنیم. گذاشتن گونی برنج روی پالت پلاستیکی(ابزاری که مثل یک سکو، از کف زمین فاصله ایجاد می‌کنه) یا وسیله‌ی مشابهش هم می‌تونه باعث افزایش تهویه و جلوگیری از جذب رطوبت کف زمین بشه.

 محیط‌های گرم و مرطوب، مورد‌ علاقه شپشک برنجه و گذاشتن برنج در این طور محیط‌ها احتمال شپشک زدن برنج رو خیلی بالا می‌بره پس جایی مثل کابینت آشپزخونه اصلا مناسب نگهداری برنج نیست.

 چیز دیگه‌ای که میتونه در پیشگیری از شپشک زدن، موثر باشه اینه که می‌تونیم هر از چندگاهی، گونی‌های برنج رو جابه‌جا کنیم، درِ گونی‌ها رو باز کنیم و کمی با دست هم بزنیم تا برنج هوادهی بشه.


 

دفع‌کننده‌های طبیعی 

  • سیر
  • فلفل قرمز خشک شده
  • برگ خشک درخت گردو
  • برگ بو

از روش‌های قدیمی برای جلوگیری از رشد شپشک برنج میشه به استفاده از موادی که نام بردیم، اشاره کرد. این مواد دفع‌کننده‌های خیلی موثری هستند که میتونیم استفاده کنیم. این مواد رو میتونیم در داخل قسمت‌های مختلف گونی برنج به صورت پراکنده قرار بدیم. قرار گرفتن این مواد طبیعی لابه‌لای دونه‌های برنج میتونه باعث دفع شپشک و حشره نزدن برنج‌مون بشه.

نوش‌دارو بعد از حشره زدن برنج

اگر گونی برنج رو باز کردید و دیدید حشره زده نگران نباشید هنوزم راه حل داره. تمام برنج رو روی چند پارچه یا سینی بزرگ کاملا پخش کنید تا تمام برنج به صورت یک لایه نازک قرار بگیره و اونها رو در نور بگذارید.

 میتونید مواد دفع کننده‌هایی رو هم که گفتیم، روی برنج ها به صورت پراکنده قرار بدید. این کار باعث فراری دادن حشرات میشه. البته مراقب باشید چون تابیدن آفتاب مستقیم به مدت طولانی باعث خرد شدن برنج و کاهش کیفیت اون میشه.

 اگر مقدار برنجتون کمه می‌تونید برای از بین بردن حشرات برای مدتی برنج رو داخل فریزر بگذارید. 

بعد از فراری دادن و نابود کردن شپشک‌ها ، برنج رو دوباره داخل یک گونی تمیز همراه با موادی که نام بردیم بریزید و در محیط مناسب قرار بدید.

 این اقداماتی که باهم مرور کردیم، احتمال شپشک زدن برنج رو به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش میده.

1 نظر

  1. avatar

    فاطمه

    10 مرداد 1400

    ممنون از مقاله خوبتون واقعا نیاز هست که همه اطلاع داشته باشند از این موضوع. برنجم شپشک زد و از برگ بو و سیر و نمک برای دفع شپشکها استفاده کردم. همینطور داخل سینی توی تراس گذاشتم برای چند شبانه روز.

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp