روغن زیتون فرابکر چیست؟

آخرین به روز رسانی 19 تیر 1400 / 0 نظر / 4143 بازدید

روغن زیتون فرابکر چیست؟

برای خیلی ها سواله که روغن زیتون فرابکر چیه؟ یا برای مصرف آشپزخانه از چه نوع روغن زیتونی استفاده کنیم.

در این مقاله درباره روغن زیتون فرابکر و تفاوتش با روغن‌های دیگه توضیح میدیم


 

فرآوری روغن زیتون 

برخلاف تصور، روغن زیتون انواع مختلفی داره و باهم اخلاف زیادی در کیفیت دارند و مهمه که ما روغن درستی رو انتخاب کنیم.

نه تنها رقم درخت زیتون بلکه شیوه فرآیند استخراج، نوع پرس و سطح اسیدیته آزاد روغن هم در این تنوع تاثیرگذاره. 


 

سنجش روغن زیتون

روغن بزیتون در رنگ های متنوعی وجود داره واین تفاوت رنگ بسته به برند و رقم زیتون، متفاوته و نمیشه فقط باتوجه به رنگ، کیفیت روغن زیتون رو سنجید. انواع روغن زیتون در عطر و طعم، متفاوت اند و رنگ فقط یک فاکتوره. 

روغن زیتون باتوجه به سطح اسیدیته یا اولئیک اسید آزاد، درجه بندی میشه. میزان اولئیک اسید آزاد در روغن زیتون، نشون میده چه اندازه‌ای از چربی به اسید‌های چرب تبدیل شده و کیفیت روغن در چه سطحیه.


 

روغن زیتون تصفیه شده و تصفیه نشده

روغن زیتون همچنین به دو شاخه‌ی تصفیه شده و تصفیه نشده تقسیم میشه. در حالی که روغن‌های تصفیه نشده کاملا خالص و دستکاری نشده هستند، روغن‌های تصفیه شده برای حذف عیب و ایراد روغن و قابلیت فروش بیشتر، تصفیه میشن. 

 

روغن‌های تصفیه شده، هیچ رنگ، بو، عطر و طعمی ندارند و همچنین تلخی روغن‌های باکیفیت رو هم در خودشون ندارند(یا به میزان خیلی اندکی دارند)

در مقایسه با روغن‌ زیتون تصفیه نشده‌ی فرابکر، روغن‌های تصفیه شده مواد آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی که باعث خاص بودن روغن فرابکر میشه رو در خودشون ندارند.


 

اصل مطلب؛ روغن فرابکر چیه؟

روغن زیتون فرابکر، بهترین و باکیفیت‌ترین روغن موجوده که می‌تونید بخرید و درواقع یه روغن تصفیه نشده‌ست.

استانداردهای مشخصی وجود داره تا بشه روغن زیتون رو فرابکر نامید. این روغن به خاطر شیوه‌ای که به دست میاد، طعم واقعی زیتون رو داره، از انواع روغن‌های دیگه اسیدیته کمتری داره و مواد معدنی و ویتامین‌هایی که درش هست، از انواع روغن‌ زیتون‌های دیگه بیشتره.

 

روغن زیتون فرابکر با روش مکانیکی و بدون استفاده از حلال‌های شیمیایی روغن‌کشی میشه؛ دقیقا مثل گرفتن آب میوه. میزان اولئیک اسید در روغن فرابکر باید کمتر از ۰/۸ باشه.

روغن زیتون فرابکر طعم متمایزی داره و اندکی مزه تلخی و فلفلی باید ازش حس بشه.

 

روغن زیتون بکر

در سطح دیگه‌ای از کیفیت، بعد از فرابکر، روغن زیتون بکر قرار می‌گیره که طبق استاندارد روغن زیتونی که میزان اسیدیته بین ۰/۸ تا ۳/۳ داشته باشه، بکر محسوب میشه. 

روغن زیتون بکر هم یک روغن تصفیه نشده‌ست و مثل روغن فرابکر از حلال‌های شیمیایی برای روغن‌کشی اون استفاده نشده‌. هرچند که استخراج روغن و کیفیت میوه زیتون در روغن بکر به باکیفیتی روغن فرابکر نیست و طعم قوی و دلپسند روغن فرابکر رو نداره.

 

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp