کاور
مرتضای کِلِی سِی

مرتضای کِلِی سِی

زعفران برداشت آبان 97 مرتضی...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول مرتضای کِلِی سِی تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی مرتضای کِلِی سِی

زعفران برداشت آبان 97

مرتضی مرتضوی کشاورزی اهل روستای سَفتوک شهرستان قائن است. مردم محلی این کشاورز را با نام مرتضای کِلِی سِی (مرتضی فرزند کربلایی حسین) می‌شناسند.

این کشاورز متولد 1344 دارای دو پسر و دو دختر است، یکی از پسرها شاغل در مشهد و دیگری در دوران خدمت سربازی است. یکی از دخترهایش متأهل و ساکن قاین است و دیگری به تحصیل مشغول است. مرتضی دو نوه هم دارد.

قصه زندگی مرتضی

خرید زعفران کشاورز

 

زمین‌های کشاورزی مرتضای کِلِی سِی در محل قنات‌های تاغدَرگ، تُرُسکوه، سَفتوک پایین و کِرسیچ قرار دارد، (این اسامی در گویش محلی نام مکان‌هایی هستند که در آنجا کشت و کار انجام می‌شود)، این زمین‌ها از پدرش به او ارث رسیده‌اند.

مرتضای کِلِی سِی کشاورزی را از دوران کودکی از پدر آموخته است. او در کشاورزی‌اش از کود شیمیایی، کود حیوانی و خاک بیگانه (خاکی که در آن محصولی کشت نشده است) استفاده می‌کند.

 

زعفران کشاورز

 

این کشاورز علاوه بر کاشت زعفران به کاشت گندم، زرشک، نخود، عدس، بادام و انگور هم مشغول است. البته بخشی از این محصولات به‌صورت دِیم کاشت می‌شوند.

مرتضی کشاورزی را به‌صورت کاملاً سنتی انجام می‌دهد. او در پیوند زدن درخت‌ها نیز تبحر دارد به صورتی که در یک درخت بادام چند درخت میوه دیگر نیز پیوند زده است. در کار کشاورزی هم همسر و فرزندانش یاریگر او هستند.

مرتضای کِلِی سِی دوست دارد در آینده اگر شرایط مالی بهتری پیدا کند مخزن جمع‌آوری آبی را بسازد تا برای آبیاری محصولات مشکلی نداشته باشد.

 

خرید زعفران

 

مرتضی از زندگی خود احساس رضایت دارد، چون خانواده خوب و زندگی راحتی دارد. همچنین آرزویش به کمال رسیدن و رستگاری فرزندانش و زیارت خانه‌ی خدا است.

 

whatsapp