کاور
موسای حسن

موسای حسن

  موسای حسن (موسی فرزند حسن) نام محلی آقای موسی فلکی است. کشاورزی...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول موسای حسن تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی موسای حسن

 

موسای حسن (موسی فرزند حسن) نام محلی آقای موسی فلکی است. کشاورزی سالخورده متولد سال 1323 که در روستای رومِشتیک از توابع شهر قائن زندگی می‌کند.

این کشاورز 2 پسر و 4 دختر دارد که همگی متأهل شده‌اند و از این فرزندانش 7 نوه دارد. یکی از پسرهایش در مشهد مشغول به کار است و دیگر پسرش در روستا کشاورزی می‌کند. دخترهایش خانه‌دار هستند.

قصه موسای حسن

زعفران کشاورز

 

موسای حسن در نزدیکی قنات‌های کال اُو خُنُک و رومِشتیک و باقرآباد اراضی کشاورزی برای کاشت زعفران دارد. آب این زمین‌ها توسط همان قنات‌ها تأمین می‌شود. همچنین او در کلاته اسدالله و آغال کَمُری و زَنو زمین دیم دارد که از پدرش به او به ارث رسیده‌اند.

موسی علاوه بر زعفران به کشت گندم و جو به‌صورت دیم هم می‌پردازد. این محصولات در وهله‌ی اول برای مصرف شخصی است و درصورتی‌که زیاد باشد، آن‌ها را به فروش می‌رساند.

 

خرید زعفران

 

موسای حسن از ابتدای نوجوانی به کشاورزی و دامداری مشغول بوده و صاحب گله و گوسفند بوده است؛ اما اکنون به دلیل کهولت سن قادر به گله‌داری نیست و فقط تعدادی گوسفند برای پرواربندی (مصرف شیر و گوشت) دارد.

این کشاورز برای کارهای کشاورزی زعفران از تیلر استفاده می‌کند. او یک تریلی برای حمل بار هم دارد. در کارهای برداشت زعفران و پَر کردن گل‌های زعفران همسر و فرزندانش کمک دست او هستند.

 

زعفران

 

موسی برای زمین‌های زعفران خود (زعفران زار) از کود حیوانی و مقدار کمی کود پتاس استفاده می‌کند. او می‌گوید که سال گذشته مجبور شده است بیش از 2 میلیون تومان هزینه کند و کود حیوانی بخرد.

موسای حسن هنوز هم می‌خواهد تا پایان عمرش به کار کشاورزی ادامه بدهد. او آرزو دارد که به کربلا سفر کند. موسی می‌گوید که از زندگی خود راضی است، چون تاکنون توانسته روزی حلال به دست آورد و دستش پیش کسی دراز نباشد.

whatsapp