کاور
علی کَبله قنبر

علی کَبله قنبر

علی نجفی کشاورز اهل روستای کلاته مزار در استان خراسان جنوبیه. هم‌روستایی‌ها...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول علی کَبله قنبر تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی علی کَبله قنبر

علی نجفی کشاورز اهل روستای کلاته مزار در استان خراسان جنوبیه. هم‌روستایی‌ها علی آقا رو علی کبله قنبر صدا می‌کنن یعنی علی پسر کربلایی قنبر.

علی کبله قنبر حدود ۹ سال دهیار روستای کلاته مزار بوده و همه تلاشش رو برای آبادی روستا کرده. علی آقا ۲ و نیم هکتار زمین داره که در محل کشمونِ چادور قرار گرفته و زمین‌هاش رو با آب قنات آبیاری می‌کنه. برای تقویت محصولش کود حیوانی استفاده می‌کنه و از سم هم استفاده نمی‌کنه. 

قصه علی کبله قنبر

آقای علی نجفی در روستای کلاته مزار از توابع شهرستان زیرکوه در ۱۱۰ کیلومتری شهر قاین به دنیا اومده . علی در قاین زندگی میکنه ولی همه کارهای کشاورزیش در همین روستای کلاته مزاره .علی آقا بین مردم محلی به نام علی کبله قنبر شناخته میشه، ۳۳ سالشه و یک پسر هفت ساله و یک دختر ۱۰ساله داره که خیلی هم دوستشون داره .

 

 علی آقا حدود ۹ ساله که دهیار روستای کلاته مزاره و کارهای زیادی برای آبادی روستا و مردمانش انجام داده ولی به دلیل یه سری مسائل و مشکلاتی که امسال براش پیش اومد، از دهیاری روستا انصراف داد تا بتونه بهتر به زندگی و مشکلاتش رسیدگی کنه. زمین‌های کشاورزی علی آقا در منطقه‌ای به نام کشمون چادور قرار داره و مجموعا دو و نیم هکتار زمین زیر کشت داره که اونها رو با آب قنات آبیاری میکنه. علی آقا کار کشاورزی رو تقریبا از ۱۰ سال پیش شروع کرده و به دلیل علاقه‌ش به این کار و یادگیری این حرفه از پدرش، این مسیر رو ادامه داده. 

علی آقا میگه اگه بازار خوب باشه فروش محصولش خوبه ولی وقتی بازار وضعیت خوبی نداشته باشه، نمیتونه محصولش رو به مشتری بفروشه که این ممکنه باعث خراب شدن و از بین رفتن محصولش بشه. 

 در هنگام برداشت زرشک از دوستان و اقوامش کمک میگیره و اگر احساس کنه کنه که فشار کار زیاده، کارگر میگیره و زرشک‌ها رو با کمک هم جمع آوری میکنند. علی آقا خودش دستگاه زرشک پاک کن و خارچین داره. به گفته خود علی، نحوه خشک کردن زرشک پفکی به این صورته که بعد از اینکه زرشک رو از درخت برداشت میکنند، در تالاری که از قبل آماده شده، می‌ریزند و داخل تالار پنکه روشن می‌کنند تا زرشک‌هایی‌ که تازه برداشت شدند  خراب نشن و کم کم خشک بشن.

 

همچنین برای اینکه محصولات باکیفیتی رو به بازار عرضه کنه از کود حیوانی استفاده میکنه و از هیچ سم شیمیایی استفاده نمیکنه. مشکل اصلی علی کبله قنبر اینه که به خاطر خشکسالی، آب قنات کم شده و روز به روز داره کمتر میشه. علی آقا میگه که اگه دولت ازشون حمایت کنه  و بازار شرایط مناسب و پایداری داشته باشه میتونه محصول خوب و با کیفیتی تولید و به بازار عرضه کنه.

علی کبله قنبر از طریق دوستانش با کشمون آشنا شده  و راجع به کشمون اینطور‌میگه: کشمون یعنی صداقت و آرزو 

ما هم برای علی آقا آرزوی سلامتی و تندرستی داریم.

 

whatsapp