کاور
علی اصغر جهاندیده

علی اصغر جهاندیده

علی اصغر جهاندیده کشاورز ۴۴ ساله، اهل روستای رومشتیک در شهرستان قاینات در خراسان جنوبیه.  آقای...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول علی اصغر جهاندیده تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی علی اصغر جهاندیده

علی اصغر جهاندیده کشاورز ۴۴ ساله، اهل روستای رومشتیک در شهرستان قاینات در خراسان جنوبیه. 

آقای جهاندیده حدودا ۲۰ ساله که به کشاورزی مشغوله و علاقه زیادی به این کار داره. کشاورزی مشکلات زیادی هم داره از جمله کمبود آب و هزینه های زیاد برداشت محصول. آقای جهاندیده از طریق فامیل‌ها که عضو کشمون هستند با کشمون آشنا شد و به دلیل امنیت کار و محصول و صداقت و درآمد بالاتر از بازار برای کشاورز کشمون براش جالبه.علی آقا امیدواره که در آینده بازار زعفران بهتر بشه و کشت و کارش رو گسترش بده.

قصه علی اصغر جهاندیده


علی اصغر جهاندیده کشاورز متولد سال ۱۳۵۶ و در روستای رمشتیک که در فاصله ۳۱ کیلومتری قاین قرار داره، زندگی میکنه. علی آقا  سه فرزند (دو پسر و یک دختر) داره و در کار کشاورزی همه خانواده بهش کمک می‌کنند و همراهش هستند. 

آقای جهاندیده کشاورزی رو از پدرش یاد گرفته و از زمانی که خدمت سربازی رو تموم کرده، حدود ۲۰ سال میشه که مشغول کار کشاورزیه و علاقه زیادی به این کار داره. زمین‌های کشاورزی علی اصغر در خود روستا و مقداری هم در بیابانی که به منطقه قرشماری معروفه قرار داره، در کشاورزی از آب قنات استفاده می‌کنه و حدود ۲۰۰۰ متر هم زمین زیر کشت داره که به صورت غرقابی آبیاری میشن.

jahandide

از علی آقا درباره اتفاقاتی که در کارش افتاده پرسیدیم و گفت: یه اتفاق بدی که سه چهار سال پیش افتاد این بود که از بازار قاین محلولی برای سم‌پاشی محصول خریدم و به محصول زدم ولی چون اطلاعات کافی درباره اون محلول نداشتم، نتیجه برعکس داد و در اون سال هیچ زعفرانی برداشت نکردم و دچار خسارت زیادی شدم ولی یه اتفاق مثبت و خوشحال کننده‌ای که برای آقا علی اصغر افتاده این بوده که یک سال اونقدر محصولش زیاد بوده و گل زعفران برداشت کرده که تونسته برای خودش یه ماشین بخره و از این بابت خیلی خوشحاله. 

jahandideh

علی آقا در کنار کار کشاورزی به دامداری هم مشغوله و در روزهایی که کار کمتری داره، گوسفندهاش رو به چرا میبره. در سال‌های گذشته که بارش خوب بود و زمین‌ها سرسبز و علف موجود بود حدود ۶۰ گوسفند داشته و شیر و کره گوسفندی زیادی تولید میکرده ولی به خاطر خشکسالی امسال ناچار شده تعداد زیادی از اونها رو بفروشه. آقای جهاندیده سعی میکنه که بتونه از خاک و کود مناسبی برای محصولش استفاده کنه تا زعفران مرغوب‌تری به دست بیاد و محصول باکیفیتی رو از نظر خواص و رنگ و بو، روانه بازار کنه. 

علی آقا از طرف دوستان و آشنایانش که قبلاً عضو کشمون بودند با کشمون آشنا شده و کشمون رو به خاطر امنیت کاری و صداقت و اینکه کشاورز میتونه محصولش رو با قیمت واقعی بفروشه، دوست داره.

jahandideh

یکی از مشکلات علی آقا مشکل بیناییه که حدود  چهار پنج ساله دچارش شده و چشم‌هاش نزدیک رو خوب نمی‌بینه، چندین دکتر رفته و هزینه‌های زیاده کرده ولی بی‌فایده بوده و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و میگه هیچ داروی درمانی وجود نداره، حتی عینک هم هیچ تاثیری در روند بیناییش نداشته و به سختی کار کشاورزی رو انجام میده.

هدف علی آقا در آینده اینه که اگر بازار زعفران و خرید و فروشش خوب بشه، محصولش رو افزایش بده. کمبود آب هم یکی از مشکلات اصلی در کشاورزیه که امید داره بتونه برای داشتن محصول بیشتر، مشکل آب رو هم حل کنه. 

whatsapp