کاور
غُلُمرضای حَجی‌مَمَّد

غُلُمرضای حَجی‌مَمَّد

برداشت آبان 96 غلامرضا...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول غُلُمرضای حَجی‌مَمَّد تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی غُلُمرضای حَجی‌مَمَّد

برداشت آبان 96

غلامرضا کشتگر کشاورزی از روستای فَلَک در توابع شهر قاین است. اهالی روستا او را با نام غُلُمرضای حَجی‌مَمَّد (یعنی غلامرضا فرزند حاجی محمد) می‌شناسند.

داستان زندگی غُلُمرضای حَجی‌مَمَّد

کشاورز کشمون

 

غلامرضا متولد سال 1330 است. او دارای 2 فرزند دختر و 4 فرزند پسر است و تعداد 18 نوه دارد. از میان فرزندانش فقط یکی از دخترهایش در فَلَک زندگی می‌کند و باقی فرزندان در شهر قاین سکونت دارند.

 

کشاورز کشمون

 

غُلُمرضای حَجی‌مَمَّد هم در روستای فَلَک و هم در روستای کَلاته‌شیخ زمین زراعی دارد. به علت نبود آب، او دیگر نمی‌تواند روی زمین‌های فَلَک زعفران کشت کند. بنابراین فقط در زمین‌های کلاته شیخ به کاشت زعفران مشغول است که برای آبیاری این زمین‌ها هم مجبور است آب را بخرد و با تانکر به سر زمین بیاورد. این کشاورز محصولات دیگری مانند عدس، نخود، لوبیا، سیب‌زمینی، شوید، سیر، شنبلیله و ... را به‌صورت دیم روی زمین‌های فَلَک می‌کارد. اگر سال پربارانی باشد، این محصولات را به فروش می‌رساند.

 

کشاورز کشمون

 

غلامرضا برای زمین‌های خود فقط از کود حیوانی استفاده می‌کند. همچنین کارهای کشاورزی خود را بیشتر با بیل و کلنگ انجام می‌دهد و گاهی اوقات هم از تیلر کشاورزی استفاده می‌کند.

این کشاورز در فصل برداشت زعفران، از خانواده‌ی خود کمک می‌گیرد؛ اما موقع باز کردن (پَر کردن) گل‌ها گاهی اوقات به علت حجم بالای گل‌ها مجبور می‌شود که از دوستان و آشنایان نیز کمک بگیرد.

 

کشاورز کشمون

 

غُلُمرضای حَجی‌مَمَّد درگذشته علاوه بر کار کشاورزی به دام‌پروری هم مشغول بوده و گوسفند خریدوفروش می‌کرده است. اکنون او فقط کشاورزی می‌کند و تعدادی گوسفند و بوقلمون هم دارد.

whatsapp