کاور
هادی توانا

هادی توانا

هادی توانا متولد سال 1348 در روستای تگابند از توابع شهر قاینه. آقای توانا حدود 30 ساله که در شهر قاین...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول هادی توانا تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی هادی توانا

هادی توانا متولد سال 1348 در روستای تگابند از توابع شهر قاینه. آقای توانا حدود 30 ساله که در شهر قاین ساکنه ولی کشاورزی اجدای خودش در روستای تگابند رو حفظ کرده.

در کشاورزی بیشتر از کود حیوانی استفاده میکنه ولی گاهی برای تقویت خاک از کود شیمیایی به مقدار کم هم استفاده میکنه. هر ساله در اوایل آبان ماه بصورت خانوادگی از بعد اذان صبح به سمت زمین ها حرکت میکنن و قبل اینکه غنچه های ارغوانی رنگ گل زعفران آفتاب بخوره غنچه ها را میچینن دلیل این کار رو افزایش کیفیت زعفران میدونن. همسر آقای توانا بیشترین همکاری و کمک رو در کار کشاورزی به ایشون داره و پابه پای ایشان در کار کشاورزی همراهشونه و علاوه بر کمک به جمع آوری گل در پر کردن زعفران و بعد از آن با وسواس و دقت بسیار زیادی زعفران ها رو خشک میکنند و سپس درون قابلمه هایی که مخصوص این کار تهیه کردن نگهداری میکنن تا کیفیت زعفرانشون حفظ بشه. سال 1400 برای اولین بار قسمت عمده ای از زعفرون شون رو به توصیه یکی از فرزندانشون به صورت صنعتی و با دستگاه خشک کردن که ماحصلش شده زعفران سوپر نگین اتویی با عیار بالا و تمام محصولشون رو به کشمون آورده اند.

به دلیل خشکسالی های چند سال گذشته آب قنات های روستا خیلی کم شده و دیگه مثل سابق کشاورزی در روستا صرفه اقتصادی نداره بلکه صرفا یک دلخوشی و تفریحه.  هادی آقا بعد از بازنشستگی با پول پاداش و سنوات بازنشستگی حدود 1 هکتار زمین و مقداری سهم از آب چاه در روستای اکبریه در فاصله 5 کیلومتری قاین خریداری میکنه و شروع به کشت زرشک و زعفران میکنه.

زعفرانی که ایشون به کشمون آورده از هر دو زمین میباشد زمین های تگابند با آب قنات آبیاری میشه و زمین های قاین با آب چاه آبیاری میشه. 

سال 1400 برای اولین بار قسمت عمده ای از زعفرون شون رو به صورت صنعتی و با دستگاه خشک کردن که ماحصلش شده زعفران سوپر نگین اتویی با عیار بالا و تمام محصولشون رو به کشمون آورده اند.

 

آقای توانا 3 دختر و 1 پسر داره و الان فقط تک پسر خانه مجرد هست و دانشجوی حقوق دانشگاه فردوسیه.

علت همکاری هادی آقا با کشمون اعتماد و احترام متقابل بین کشاورز و کشمون هست.

whatsapp