کاور
محمودِ قاسم

محمودِ قاسم

محمود شاملو، زعفران‌کار حدودا سی ساله‌ست که در روستا محمودِ قاسم...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول محمودِ قاسم تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی محمودِ قاسم

محمود شاملو، زعفران‌کار حدودا سی ساله‌ست که در روستا محمودِ قاسم صداش می‌کنن. محمود در سمنان زندگی می‌کنه و سالی یک بار برای کارهای مرتبط با زعفران از شرکتی که کار می‌کنه مرخصی می‌گیره و به وامنان،روستای پدریش در گلستان میره. محمود صاحب ۱۰۰۰ متر زمین زعفران در روستاست که یادگار پدر خدابیامرزشه که حدود ۶ سال پیش تشویقش کرد تا زعفران بکاره و این زمینو برای بار اول براش زعفران کاشت. محمود‌ِ قاسم میگه این احتمال هست که با رونق گرفتن کار زعفران به روستا برگرده و اون‌جا زندگی کنه.

قصه‌ی محمودِ قاسم

محمود شاملو کشاورز جوان زعفران‌کار اهل روستای وامنان در شهرستان آزادشهر در استان گلستانه. محمود که رو در روستا محمودِ قاسم صدا می‌کنن (یعنی محمود پسر قاسم) سی ساله‌ست و چند سالی میشه که ازدواج کرده.
خانواده‌ی آقای شاملو اهل روستای وامنان هستند و مادر و یکی از خواهراش هم هنوز در وامنان زندگی می‌کنن اما خودش در حال حاضر به‌خاطر شغلش که کار در یک شرکت مرتبط با حمل و نقله در سمنان زندگی می‌کنه. 


 

پدر محمود حدود ۲۵ سال پیش، یکی از اولین کشاورزایی بود که در وامنان کشت زعفران رو شروع کرد. شروع کار زعفران محمود هم به حدود سال ۹۳ برمی‌گرده زمانی که پدرش یه زمین ۱۰۰۰ متری رو بهش داد و حتی زعفران رو کاشت براش. بعد نگهداری و برداشت رو به خود محمود سپرد و این شد که  دیگه از اون سال به بعد کار کشت و کار زعفران رو ادامه داد.
محمود‌ِ قاسم برای تقویت زمینش کود حیوانی استفاده می‌کنه و مثل اکثر زمین‌های وامنان آبیاریش با آب چشمه انجام میشه.در فکر افزایش سطح زیر کشت زعفران هم هست و یه زمین ۴۰۰۰ متری رو داره آماده می‌کنه تا ان شاء الله سال آینده در اون زعفران بکاره.



 

آقای شاملو موقع برداشت حدود ۲۰ روز از شرکت مرخصی میگیره و میره وامنان تا کار برداشت و پر کردن گل‌ها به طور کامل انجام بشه و این ۲۰ روز رو یه فرصت برای دور هم بودن خواهر و برادرها می‌دونه. در واقع خانواده‌ دو بار توی سال به طور کامل دور هم جمع میشن، یه بار عید نوروز و یه بار برای همین برداشت زعفران. آقا محمود معتقده که حتی زعفران داره این زمینه رو ایجاد می‌کنه که یه مهاجرت معکوس اتفاق بیفته و این احتمال داره که در آینده برگرده به روستا. 

۴ خواهر و ۴ برادر اگرچه به جز یکی هیچ کدومشون در روستا ساکن نیستن ولی بخاطر برداشت زعفران برمیگردن روستا و مدتی رو کنار هم می‌گذرونن و این میراث خوبیه که پدرش از خودش به جا گذاشته و حتی بعد از فوتش باعث کنار هم موندن خانواده شده.
 

whatsapp