کاور
جابر بیات

جابر بیات

جابر بیات،متولد اردیبهشت ۶۸  زنبوردار اهل ملایر همدانه. جابر از...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول جابر بیات تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی جابر بیات

جابر بیات،متولد اردیبهشت ۶۸  زنبوردار اهل ملایر همدانه. جابر از حدود ۱۲ سال پیش زنبورداری رو با دوتا کندو، که هدیه بود، کارشو شروع کرد و الان صاحب حدود ۲۴۰ تا کندو با تولید محصولات مختلف و عسل‌های متنوعه.

قصه‌ی جابر بیات

جابر بیات، زنبوردار ۳۱ ساله اهل ملایر در استان همدانه. کار اصلی جابر زنبورداریه و از سال ۸۷ این کار رو شروع کرده.

 

 

جابر بیات خیلی اتفاقی وارد کار زنبورداری شد. ماجرا هم به این شکل بود که یکی از دوستای پدرش که زنبوردار بود دوتا کندو بهش هدیه داد و روی پشت بوم خونه گذاشت. این شد شروع کار زنبورداری جابر. اوایل اون‌قدر کار براش جدید و جالب بود که می‌رفت ساعت‌ها کنار کندوها می‌نشست و پرواز زنبورها رو نگاه می‌کرد.کار از اینجا شروع شد و ادامه پیدا کرد تا الان که حدود ۲۴۰ تا کندو داره.

 

 

کار آقای بیات تا الان خیلی بالا و پایین داشته و بارها به زیر صفر رسیده و باز خودشو بالا کشیده. مثلا سال ۹۷ زنبورا رو برده بود بوشهر تا توی گرمسیر زنبورها رشد بیشتری بکنن اما اونجا متاسفانه خشکسالی شد و کندوها صدمه‌ی زیادی دید و رشد کافی نداشت. توی مسیر برگشت هم ماشین حمل کندوها خراب شد و مسیر ۲ برابر بیشتر از حد معمول طول کشید و باعث شد تعداد زیادی از زنبورا خفه بشن. بعد هم توی ملایر سال پر بارون و سختی بود. اون سال، سال خیلی سختی بود که نه تنها درآمدی نداشت که ضرر هم کرد. 

این ضرر باعث شد که بشینه و روند کار رو تحلیل کنه و مشکلات رو ریشه یابی کنه. بعد با برنامه‌ریزی دقیق‌تر دوباره کار رو شروع کنه.و این‌طور شد که سال بعد سال فوق العاده خوبی شد که جبران سال قبل رو هم کرد.

در کار زنبورداری تا الان هدف‌های مختلفی رو برای خودش تعیین کرده و خوشبختانه بهشون رسیده! مثلا یکی از اهدافش این بود که با چندین نژاد مطرح دنیا کار کنه که الان داره کار می‌کنه. یکی از اهدافش هم این بوده که محصولاتش تنوع داشته باشه که الان با تولید ملکه، گرده گل، ژل رویال و انواع عسل‌های مختلف (گون، گشنیز،کنار و …) به این هدف رسیده.کار بسته بندی‌ عسل هم یکی از اهدافش بود که الان کارگاه بسته‌بندی عسل هم داره.

برنامه داره در آینده در کنار زنبورداری  در زمینی که داره کشاورزی هم راه بندازه و بادام و سنجد و گردو کشت کنه.

 

 

یکی از آرزوهای جابر اینه که زنبورداری رو به بچه‌های دبستانی نشون بده و با ارزش زنبور آشناشون کنه. به شکلی که محیط زنبورداریش به یه فضای آموزشی تبدیل بشه.

 

whatsapp