کاور
کلی موسا برقی

کلی موسا برقی

کربلایی موسی برقی کشاورز که توی روستا کِلِی موسا برقی صداش می‌کنن،...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول کلی موسا برقی تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی کلی موسا برقی

کربلایی موسی برقی کشاورز که توی روستا کِلِی موسا برقی صداش می‌کنن، کشاورززعفرانه و  اهل روستای زول، شهرستان قاین در خراسان جنوبیه. قبلا پیمانکار ساختمانی بوده اما حدود ۳۰ سال پیش تصمیم می‌گیره که کشاورزی کنه و توی این مسیر همت می‌کنه و یه قنات رو با مشارکت دو نفر دیگه می‌خره و لایروبی می‌کنه تا دوباره آب در این قنات جاری بشه.

قصه‌ی کلی موسا برقی

کربلایی موسی برقی کشاورز زعفران اهل روستای زول، شهرستان قاین در خراسان جنوبیه. در لهجه‌ی محلی ایشون رو کلی موسای برقی صدا می‌کنن.

 

 

شغل آقای برقی در قدیم پیمانکاری ساختمان بود و بیشتر کار پیمانکاری مدرسه انجام می‌داد. آقا موسی به خاطر شغلش هفته‌ای دو سه مرتبه می‌رفت مشهد و یه جورایی همیشه توی جاده بود. اون‌وقتا نگران این بود که اگه خدایی نکرده با این همه توی جاده بودن اتفاقی بیفته یا یه روز مریض بشه و دیگه نتونه کار کنه چه جوری قراره زندگی خانواده‌ش بگذره. این بود که کم کم شروع کرد به خریدن زمینای کشاورزی و چون خودش اهل روستای زول بود و اهالی زول رو خوب میشناخت، اومد و توی زول زمین و آب خرید.

اول کارشو با کاشت زعفرون و گندم و جو شروع کرد و بعدا زرشک و پسته و عناب هم به محصولاتش اضافه شد.

 

 

برای تامین آب زمینای کشاورزیش سال ۷۲ با سه نفر دیگه باهم یه قنات خریدن. این قنات قبلا مخروبه بود و خودش لایروبی و احیاش کرد. تا ۳-۴ سال پیش که خشکسالی شد این آب جریان داشت و بعد خشک شد. البته خوشبختانه امسال دوباره آب به قنات برگشته و آب خوبی هم داره.

آقا موسی معتقده که آب قنات آبیه که همیشه میشه روش حساب کرد. اما چون توی احیای این قنات دست تنها بوده نتونسته اون طور که باید بهش رسیدگی کنه. 

 

 

دلیل همکاریش با کشمون اینه که خودش دسترسی نداره که محصولش رو به شهرها و جاهای دیگه بفرسته، از طرف دیگه کشمون یه کسب و کاره که چند ده نفر از طریقش مشغول به کارند و خوشحاله که با همکاری با کشمون هم به فروش محصول خودش کمک میشه هم به کار کردن این افراد.

دوست داره در آینده از جهاد کشاورزی کمک بگیره و آبیاری زمین‌هاش رو قطره ای کنه و از این طریق تولیداتش رو افزایش بده. اگه این آبیاری راه بیفته دیگه لازم نیست از چاه آب استفاده کنه و حتی میتونه زمین‌های زیرکشتش رو افزایش بده. 

آقای برقی میگه اگه جهاد بیاد پای کار حتما کشاورزا هم در حد توان هزینه می‌کنن که این کار انجام بشه. 

whatsapp