کاور
محمد شعبان‌زاده

محمد شعبان‌زاده

محمد شعبان‌زاده کشاورز جوان اهل کوه‌بیجار لاهیجانه. با علاقه‌ی خودش به دنبال یادگیری درست کردن...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول محمد شعبان‌زاده تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی محمد شعبان‌زاده

محمد شعبان‌زاده کشاورز جوان اهل کوه‌بیجار لاهیجانه. با علاقه‌ی خودش به دنبال یادگیری درست کردن چای دستی رفته، در حالی که کار پدرش چای کارخونه‌ای بوده. با سختی زیاد ولی با علاقه این کارو یاد گرفته و خیلی انگیزه داره که این کار رو گسترش بده.
در حال حاضر در یه باغ ۲۰۰۰ متری اجاره‌ای چای کشت می‌کنه و همه مراحل فراوری چای رو دستی و با دقت زیاد انجام میده. از کود گیاهی و حیوانی استفاده می‌کنه و با آب چشمه باغش رو آبیاری می‌کنه.

قصه‌ی محمد شعبان‌زاده

محمد شعبان‌زاده، کشاورز چای، با ۲۴ سال سن، یکی از جوون‌ترین کشاورزاییه که تا الان با کشمون همکاری کرده. محمد اهل روستای کوه‌بیجار لاهیجانه و هنوز مجرده.
پدر محمد شعبان‌زاده کارخونه چای داره، اما محمد همیشه دوست داشت یه کار متفاوت مرتبط با چای انجام بده. این شد که از ۱۸ سالگی رفت سراغ چای دست‌ساز درست کردن. یک سال اول چای درست می‌کرد ولی خراب از کار در میومد. تا اینکه با تجربه کردن و پرس‌و‌جو و تحقیق تونست به نتیجه برسه.
اوایل از کشاورزای دیگه چای رو می‌خرید اما کشاورزا نمی‌تونستن اون چیزی که می‌خواست رو بهش تحویل بدن.
این شد که از پدرش کمک گرفت تا یه باغ اجاره کنه و چای مورد نیازش رو خودش کشت کنه. موقع گرفتن باغ، جایی رو انتخاب کرد که در شیب باشه و مورد تابش مستقیم آفتاب هم نباشه. با این بررسی‌ها یه باغ ۲۰۰۰ متری اجاره کرد برای تولید چای دستی.
وسط باغ محمد شعبان‌زاده، مثل خیلی از باغ‌های دیگه‌ی کوه‌بیجار یه چشمه هست که هم باغ خودشو آبیاری می‌کنه و هم به باغ‌های دیگه آب می‌رسونه.
محمد برای تقویت باغش هیچ‌وقت از کودهای شیمیایی استفاده نکرده و از کود گیاهی و کود حیوانی برای تقویت زمینش استفاده می‌کنه. کود گیاهی‌ای که استفاده می‌کنه کودیه که از ضایعات چای کارخونه درست میشه. این ضایعات اگر چند سال نگه داشته بشه تبدیل به کود گیاهی میشه.
محمد شعبان‌زاده در کنار کار تولید چای دست‌ساز، به فروش این کودهای گیاهی هم مشغوله.

 


محمد به‌خاطر حساسیتی که روی درست چیدن چای داره، همه چای باغش رو خودش شخصا می‌چینه و فقط برای مراحل بعدی کار از کمک استفاده می‌کنه. در مراحل پلاس و مالش چای ۳ تا کارگر بهش کمک می‌کنن.
محمد از طریق مسعود اصفهانی، کارشناس چای کشمون، با کشمون آشنا شد و امیدواره که بتونه از طریق کشمون فروشش رو بیشتر کنه و کارش رو در آینده گسترش بده. دوست داره از این طریق هم خودش بیشتر شناخته بشه هم کمک کنه که افراد بیشتری از این طریق نون بخورن.
محمد میگه چون کار درست کردن چای دست‌ساز یه کار بسیار پر‌زحمته، براش خیلی مهمه که قیمت چای، متناسب با زحمتی باشه که می‌کشه تا انگیزه داشته باشه شبکه‌ی کاریش رو گسترده‌تر کنه.

whatsapp