کاور
آقا طیب هوشیار

آقا طیب هوشیار

نخلستان آقا طیب هوشیار، در روستای هُرنود در نزدیکی شهر لاره. این نخلستان 1000 تا نخل داره و آقا طیب به...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول آقا طیب هوشیار تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی آقا طیب هوشیار

نخلستان آقا طیب هوشیار، در روستای هُرنود در نزدیکی شهر لاره. این نخلستان 1000 تا نخل داره و آقا طیب به کمک 4-5 تا کارگر به این نخلستان رسیدگی می‌کنه. به نخل‌ها کود و سم شیمیایی نمیده. از کود حیوانی و ورمی کمپوست برای تقویت نخل‌ها استفاده می‌کنه. آقای هوشیار علاوه بر کشاورزی، کار پیمانکاری ساختمان هم می‌کنه و تا الان در ساخت چندین مدرسه با خیرین مدرسه‌ساز همکاری داشته.

قصه‌ی آقا طیب هوشیار

آقا طیب هوشیار، ساکن شهر لاره، اما به خاطر علاقه ای که به نخل‌ها داره بیشتر وقتشو توی نخلستانی که در روستای هُرنود داره میگذرونه. هُرنود روستاییه در 40 کیلومتری لار که به خاطر هوای گرم و خشکش بیشترین محصولش خرماست. البته کشاورزها محصولات دیگه مثل گندم و هندونه رو هم امتحان کردن و مطمئن شدن که با آب و هواش سازگاری نداره. آقا طیب هم یه بار تلاش کرد مرکبات بکاره و 1000 تا درخت مرکبات کاشت و چون با آب منطقه سازش نداشت، باغ مرکباتو جمع کرد و به خاطرش ضرر زیادی متحمل شد.

 

 

نخلستان آقای هوشیار الان 1000 تا نخل داره و به فکر توسعه نخلستان با اضافه کردن 500 تا نخل جدیده. 4-5 تا کارگر هم داره که کارایی مثل کود دادن و هُوار کردن (همون گرده افشانی دستی نخل‌هاست که در اون نخل های ماده رو با گرده نخل نر به صورت دستی بارور می‌کنن) رو انجام میدن. پسر بزرگش هم توی کارا بهش کمک می‌کنه.

 

 

کود دادن به نخل‌ها چند سال یک بار انجام میشه و برای این کار نخل ها رو پاکَن می کنن و کود حیوانی و ورمی کمپوست میدن به نخل‌ها. به گفته آقا طیب در این منطقه استفاده کرن از کود شیمیایی برای نخل رایج نیست که دلیل اونم نیاز به آب زیاد موقع استفاده از کود شیمیاییه.

 

 

آقای هوشیار علاوه بر کشاورزی کار پیمانکاری ساختمان هم انجام میده، بیشتر فعالیتش در پیمانکاری، همکاری با یک خیّر مدرسه‎سازه و تا الان پیمانکاری 10-15 تا مدرسه رو به عهده داشتن. 

آقا طیب مرد فعالیه و سعی میکنه مشکلات زندگی متوقفش نکنه. مثلا چند سال پیش که یه ماشین بهش زد و پاش دچار مشکل جدی شد روی کارش تاثیر نذاشت و همچنان فعال و با انرژی به کار ادامه داد. به قول خودش: بخوابی توی خونه که کاری حل نمیشه! 

whatsapp