کاور
اکبر عادل‌نیا

اکبر عادل‌نیا

اکبر عادل‌نیا زنبوردار اهل نجف‌آباده، حدود 30 سال پیش با زنبورداری آشنا شد و فعالیتش رو...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول اکبر عادل‌نیا تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی اکبر عادل‌نیا

اکبر عادل‌نیا زنبوردار اهل نجف‌آباده، حدود 30 سال پیش با زنبورداری آشنا شد و فعالیتش رو شروع کرد و از سال 75 فعالیت مستقلش رو با 100 تا کندو شروع کرد و الان صاحب 2000 تا کندو در سراسر ایرانه.
اکبر آقا به صحراگردی علاقه‌منده و شناخت خوبی داره از صحراهای ایران و گل‌هایی که در هر فصل دارن، این موضوع رو یکی از ویژگی‌های لازم برای تولید عسل طبیعی اصل می‌دونه. آقای عادل‌نیا، عسل‌‌های گشنیز، کُنار، چهل گیاه و بهاره تولید می‌کنه.

اکبر عادل‌نیا، از نهاوند تا لار

اکبر عادل‌نیا زنبوردار نجف آبادیه که وقتی برای تهیه‌ی عسل کُنار و چهل گیاه، کندوهاشو به منطقه کَرمُستَج لار برده بود از طریق بازوی کشمون در لار، با کشمون آشنا شد و همکاری‌شو با کشمون شروع کرد.

 

عادل نیا

 

آقای اکبر عادل‌نیا، یه زنبوردار 49 ساله‌ست اهل شهر نجف‌آبادِ اصفهان. توی همین شهر هم زندگی می‌کنه اما برای تغذیه‌ی زنبوراش به جاهای مختلف ایران سر می‌زنه.

اکبرآقا وقتی سیکل گرفت(یعنی تا سوم راهنمایی درس خوند) بخاطر مشکلاتی که بود و ضعفی که توی درس ریاضی داشت درسو ول کرد و رفت دنبال کار. به عنوان اولین کارش وقتی 18 ساله بود شاگرد اتوبوس شد، یعنی اتوبوسو نظافت می‌کرد و بلیط مسافرا رو میگرفت. یه آقایی به اسم آقای ایمانیان که توی شهر به کار خیر شناخته شده بود، بهش میگه حیفه که تو شاگرد اتوبوس باشی و این کار برات پیشرفتی نداره و با زنبورداری آشناش می‌کنه، از اتفاق سربازی آقای عادل‌نیا مصادف میشه با زمان بعد از جنگ و شروع پروژه‌های کوچیک کسب و کاری، مثل دامداری و زنبورداری و … توی کشور و این میشه که دو سال سربازیش هم توی یکی از همین پروژه‌های زنبورداری می‌گذره. بعد از سربازی هم چند سالی پیش زنبوردارای کاربلد شاگردی می‌کنه و بالاخره سال 75 با 100 تا کندو، کار مستقل خودشو شروع می‌کنه. به لطف خدا الان 2000 تا کندو در سراسر ایران داره.

 

عادل نیا2

 

اکبر آقا گاهی بخاطر گرفتن عسل گشنیز کندوها رو میبره به نهاوند و گاهی برای گرفتن عسل کُنار و چند‌گیاه کندوها رو میبره سمت لار. وقتی کندوها رو برده بود به کَرمُستَج (یه منطقه نزدیک لار) برای گرفتن عسل کنار و بهاره، با بازوی کشمون در لار آشنا و به همراه شدن با کشمون علاقه‌مند شد (بازوهای کشمون، افرادی هستند که به با کشاورزها و زنبوردارا در ارتباطند.)

همسرِ آقای عادل‌نیا  علاوه بر زندگی خانوادگی، توی کار زنبورداری هم خیلی همراهشه، تا حدی که به همه کارای زنبورداری مسلطه. یه کاری که برای درمان سنتی بعضی بیماری‌ها با نیش زنبور انجام میشه و بهش میگن زنبور‌درمانی رو هم بلده و برای خانم‌هایی که علاقه‌مندند انجام میده.

 

عادل نیا 3

 

به نظر اکبر آقا برای یه زنبوردار خیلی مهمه که شناخت خوبی از جغرافیا، صحراها و گل های هر منطقه وفصل رویششون داشته باشه، به طور کل صحراگردی رو در زنبورداری خیلی مهم می دونه. برای همین خودش کاملا مسلط به این مسائله و زمان زیادی رو به صحراگردی میگذرونه.

اکبر آقای عادل‌نیا علاقه‌منده خودش عسلشو مستقیم به دست مصرف کننده برسونه، برای این‌که معتقده خیلی از کارخونه‌ها برای زیاد کردن عسل کارایی می‌کنن که عسلی که به دست مشتری می‌رسه اصالت نداره و شاید فقط یک سومش عسل باشه! قبلا هم با کمک پسر بزرگش برای فروش مستقیم عسل یه تلاشایی کرده بود و خوشحاله که الان می‌تونه فروش مستقیم محصولشو با کمک کشمون انجام بده.

whatsapp