کاور
علی و رمضان رهنما

علی و رمضان رهنما

رمضان رهنما 79 ساله و علی رهنما 65 ساله دو برادر و شریک هستند. رمضان پدر 4 فرزند است. 3 پسر و 1 دختر دارد و...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول علی و رمضان رهنما تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی علی و رمضان رهنما

رمضان رهنما 79 ساله و علی رهنما 65 ساله دو برادر و شریک هستند. رمضان پدر 4 فرزند است. 3 پسر و 1 دختر دارد و همه ی فرزندانش در تجن و شهرهای اطراف مشغول به کار هستند. علی رهنما پدر 1 پسر است و از او 3 نوه دارد. کار این دو برادر به صورت شراکتی است و در فصل برداشت محصولات را بین خودشان تقسیم می کنند. آن ها  برای تامین شیر مصرفی از گوسفندان خودشان استفاده می کنند و همسرانشان وظیفه ی دوشیدن شیر گوسفندان را بر عهده دارند، به این صورت که وقتی گله در فصول تابستان و بهار به روستا می آید در یک محل مشخص توقف می کنند و همه زن های صاحب گوسفند شیر گوسفندهای خودشان را می دوشند که اصطلاحا به این کار "دُم" می گویند.

یک روز با علی و رمضان

به غیر از زعفران، آن ها گوجه فرنگی، عدس و پیاز را به صورت آبی و نخود، گندم و جو را به صورت دیم می کارند. تامین آب مصرفی مشکلاتی دارد و آن ها مجبورند علاوه بر قنات که تنها یک و نیم اینچ آب دارد، بقیه را با تانکر خریداری کنند و برای هر من زمین یک تانکر 30000 لیتری می خرند. آبیاری باید حداقل 2 بار با آب قنات و 2 بار تانکر انجام شود.

علی و رمضان پس از برداشت، رشته های زعفران را در اتاقی مخصوص که پنجره ای بزرگ دارد و کمی آفتاب گیر است روی پارچه ی دست باف پنبه ای سفید پهن می کنند تا خشک شوند.

برادران رهنما 30  گوسفند دارند، 10 میش و 20 بز که با استفاده از شیر آن ها ماست، کره، روغن زرد و سرشیر تولید می کنند. آن ها در قدیم گاو نر بومی داشتند که متاسفانه به دلیل کمبود آب در منطقه دیگر علوفه ای برای تغذیه ی گاو وجود ندارد و در حال حاضر یک الاغ و مرغ و خروس دارند که بیشتر از الاغ برای بارکشی استفاده می کنند.

whatsapp