کاور
حَجی لطفعلی

حَجی لطفعلی

  لطفعلی نجفی، یکی از بهترین کشاورزهای عضو کشمون. او را در منطقه به حَجی لطفعلی می شناسند...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول حَجی لطفعلی تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی حَجی لطفعلی

 

لطفعلی نجفی، یکی از بهترین کشاورزهای عضو کشمون. او را در منطقه به حَجی لطفعلی می شناسند 8 فرزند دارد. 4 دختر و 4 پسر که تنها یک پسرش درخانه مانده و بقیه ازدواج کرده اند. او ساکن تجن است و فقط در آن جا زمین کشاورزی دارد. حاجی لطفعلی از ابتدا پیشه اش کشاورزی بوده و به غیر از آن شغل دیگری نداشته است. او دیدگاه های ویژه خودش را برای کشت و کار زعفران دارد. به عنوان مثال زمانی که کشمون به کشاورزهایش توصیه کرد، برای خشک کردن زعفران از دستگاه های خشک کن استفاده کنند، حاجی لطفعلی گفت هیچ وقت برای خشک کردن زعفران، خورشیدی را که خدا خلق کرده و می تواند با کمک آن زعفرانش را خشک کند، کنار نمی گذارد و از دستگاه خشک کن آدم ساخت استفاده نمی کند! البته که کشمون به دیدگاه های کشاورزهایش احترام می گذارد و می دانیم بسیاری از شما هم روش های طبیعی را به روش های صنعتی ترجیح می دهید.

حجی لطفعلی علاوه بر زعفران باغ گل محمدی هم دارد که شخصا با دقت هر ساله غنچه ها را خشک میکند.

یک روز در مزرعه ی لطفعلی

قنات روستای تجن بسیار کم آب شده است و کشت علوفه دیگر امکان پذیر نیست. شاید به همین دلیل است که حاجی لطفعلی دیگر هیچ حیوان خانگی نظیر گاو و گوسفند ندارد. البته او هنوز در مزارع زعفران فقط از کود حیوانی استفاده می کند و معتقد است که برای تولید زعفران با کیفیت، باید در مزرعه زعفران، یک سال در میان کود حیوانی ریخته شود.

حاجی با وجود کم آبی تنها قادر به کاشت زعفران است، اما اگر وضعیت آب خوب باشد نخود، عدس، سیب زمینی، چغندر، شلغم، هویج، یونجه، سیر و پیاز از دیگر محصولات کشاورزی او می باشد. از آنجایی که قنات روستا به اندازه کافی آب ندارد او هم مانند دیگر کشاورزان منطقه مجبور است آب را با تانکر به قیمت 160 هزار تومن از سد روستای همسایه خریداری کند. او برای هر فصل 14 تانکر آب احتیاج دارد.

حاجی لطفعلی یکی از با کیفیت ترین زعفران ها را در میان کشاورزهای عضو کشمون تولید می کند.

whatsapp