کاور
دکتر وکیلی

دکتر وکیلی

آقای عنایت الله وکیلی تَکَلّو کشاورزی اهل شهرستان حاجی آباد از...

خرید خرما پیارم

بیوگرافی دکتر وکیلی

آقای عنایت الله وکیلی تَکَلّو کشاورزی اهل شهرستان حاجی آباد از استان هرمزگان است. از آنجایی که پزشک هستند در بین مردم محلی با نام دکتر وکیلی مشهور هستند.  او متولد 1334 می باشد و ثمره ی زندگی اش 1 فرزند دختر و 4 پسر می باشد. بچه ها هر کدام در بندرعباس، تهران، حاجی آباد، کانادا و آلمان زندگی می کنند. آقای وکیلی پزشک متخصص داخلی به علت علاقه زیادی که به کشاورزی داشته است با در آمد خود از پزشکی شروع به خریدن زمین کشاورزی می کند و در حال حاضر حدود 3 هزار نخل دارد.

قصه ی زندگی دکتر وکیلی

 

خرما کشمون

 

نخلستان دکتر وکیلی که نامش نخلستان فردوس است در نزدیکی شهر حاجی آباد قرار دارد و آبیاری این زمین ها نیز از طریق چاه انجام می شود. آقای دکتر از سال 1368 با کاشتن سیب زمینی، گندم و هندوانه شروع به کشاورزی می کند، سپس شروع به کاشتن درخت لیمو و پرتغال می کند که درست در زمانی که درختان وقت ثمر آنها می شود در سال 1384 دچار سرما زدگی شدید می شوند بطوری که تمام درخت ها از بین می رود.

 

خرما اصل

 

 به گفته ی پارسا پسر ته تغاری خانواده که در حال حاضر همراه پدر در کشاورزی می باشد آن موضوع بسیار سخت و غم انگیز برای پدر بود، بعد از این اتفاق پدر تصمیم می گیرد که خرمای پیارُم را به علت سازگاری و مقاوم بودن آن و همچنین صرفه اقتصادی و دارا بودن ارزش بالای غذایی جایگزین درختان سرما زده نماید.

 

خرمای پیارم کشمون

 

آقای وکیلی در بحث کود دهی به درختان، خاک قسمت های مختلف باغ را نمونه برداری و به آزمایشگاه ارسال می کند تا بنا به نتیجه آزمایش، کمبود مواد معدنی خاک را با کود حیوانی و در برخی موارد شیمیایی بر طرف کند.

دکتر وکیلی  در روستای خَبر از استان کرمان به دنیا آمده است و با بورسیه شدن در دانشگاه افسری مشغول به تحصیل می شوند. سپس تخصص خود را در دانشگاه ملی ( شهید بهشتی کنونی ) می گیرد و در بندر عباس مشغول به خدمت می شوند.

 

خرمای اصل

 

عنایت الله وکیلی تَکَلّو از زندگی خود راضی است زیرا از لحاظ نیازهای زندگی تامین است و خدارو شکر مشکل خاصی ندارد . او دوست دارد در آینده کشاورزی را توسعه بدهد چون برای رفع بیکاری و در آمد اقتصادی کار آمد است و از همه مهم تر برای محیط زیست ما مفید و مؤثر است. برای اینکه کشاورزی را توسعه و تجربیات خود را به دیگران منتقل نماید در حال حاضر مدیر کمیته تولید انجمن خرما داران کشور نیز می باشد.

whatsapp