مستند رویای آب ، روایت مبارزه با بحران آب

آخرین به روز رسانی 15 شهریور 1397 / 1 نظر / 17910 بازدید

رویای آب چیست؟

بحران کم‌آبی هرروز شدیدتر می‌شود. قنات‌ها خشک شده‌اند و منابع آبی به علت خشک‌سالی و یا استفاده نادرست به مرز هشدار رسیده‌اند.

محمد واعظی مستندسازی است که در سال 96 به صورت اتفاقی با محمد قائم پناه و کِشمون و داستانش آشنا شد و در آبان 96 در فصل برداشت زعفران به قائن سفر کرد. اینجا شروع داستان رویای آب بود.

رویای آب یک فیلم مستند است که داستان استارتاپ کشمون در شهر قائن در خراسان جنوبی را روایت می‌کند که سعی دارد برای بحران کم‌آبی راه‌حلی پیدا کند.

 

 

حمایت از ساخت مستند رویای آب

 

محمد قائم پناه هم‌بنیان‌گذار کشمون می گوید: «من محمد قائم پناه هستم. اولین بار محمد واعظی رو تو یه برنامه ای دیدم که اصلا واسه کار دیگه ای رفته بودم و این آدم هم آخرش اومد و گفت من از این کار شما، کشمون خیلی خوشم اومده و می خوام درباره اش یک مستند بسازم. منم با خودم گفتم خوب این هم یکی مثل این همه آدم دیگه. ولی خوب اشتباه کردم. محمد واعظی یکی مثل این همه آدم دیگه نبود. اومد دنبال ما و قدم به قدم مسیر ما رو برای همیشه تاریخ ثبت کرد. کشمون هر کار بشه می شه؛ ما یا موفق می شیم و راه حلی برای نجات خودمون در خراسان جنوبی می سازیم یا شکست می خوریم. ولی در تاریخ ثبت خواهد شد که ما از جامون بلند شدیم، فکر کردیم، در تراز اول دنیا تلاش کردیم و یک راه حل ساختیم که اگر مردم این سرزمین می خواستن، می تونستن انتخابش کنن و سرنوشت بخشی از خودشون رو تغییر بدن.
به نظر من این باید در حافظه تاریخ بمونه. که ما چی انتخاب کردیم. که نباید مسئولیت کارهامون رو به شونه دیگران و شونه آسمان و زمین بندازیم. باید بپذیریم که این ما بودیم که این آینده رو ساختیم؛ خوب یا بد.»

 

خرید زعفران

 

چرا مستند رویای آب باید ساخته شود؟

محمد واعظی می گوید: «تا چشم به هم زدیم آب هم شد یکی از خاطره های کودکی ما. من کشاورز زاده ام، خاطره من از آب صدای موتورهای دیزلی بود که جای قنات و رودخانه را گرفته بودند و همیشه جایی بودند میان سکوت شهر کوچک ما در زنجان. بزرگتر که شدیم دیگر صدایی نمی آمد. چاهها عمیقتر شده بودند و موتورهای برقی، آب را به جای 15 متر از عمق 100 متری زمین بیرون می کشیدند. آسمان انگار که قهرش گرفته باشد نبارید و نبارید تا عمق چاه‌ها بیشتر شود. این سکوت، مثل سکوت قبل از مرگ است، روزی که دیگر صدای هیچ رودخانه ای نیاید و هیچ چشمه ای نجوشد. این داستان فقط داستان من نیست، همه شما می توانید گوشه ای از خود و خاطراتتان را در آن پیدا کنید، از چشمه های و رودهای خشک شهر و روستایتان تا دریاچه ها.»

 

 

مستند رویای آب محمد واعظی

 

افرادی که تاکنون از رویای آب حمایت کرده اند

رویای آب مستندی مستقل است که برای تولید آن از هیچ کمک دولتی استفاده نشده است. بنابراین محمد واعظی تصمیم گرفت بودجه ساخت مستندش را از طریق کرادفاندینگ (جذب سرمایه) و از بین افرادی که دغدغه ی محیط زیست دارند تامین کند.

 

حمایت از ساخت مستند رویای آب

 

تاکنون بیش از 140 نفر با کمک مالی خود از ساخت این مستند حمایت کرده اند. در این میان نام افرادی مانند هدیه تهرانی، بزرگمهر حسین پور، خاطره حاتمی، دکتر شاهین فرهنگ و ... هم به چشم می خورد.

 

مستند رویای آب محمد واعظی

 

مستند رویای آب محمد واعظی

 

مستند رویای آب محمد واعظی

چرا حمایت کنیم؟

با نرخ کنونی مصرف بی‌رویه آب در ایران، 12 استان از 31 استان کشور، ظرف 50 سال آینده ذخایر آبی خود را به پایان خواهند رساند. به طوری که رئیس سابق خانه کشاورزی ایران گفته بود «این موضوع به معنای آن است که اگر به همین وضع ادامه دهیم حدود 70 درصد ایرانیان یعنی جمعیتی معادل 50 میلیون نفر برای زنده ماندن ناچار به مهاجرت از کشور هستند.»

نمودار مصرف آب

در میان آمارهای هراس انگیز و خبرهای بد، باید به دنبال یک راهکار برای این بحران باشیم.

 
 

 

خرید زعفران

 

می خواهم بخشی از رویای آب باشم

برای حمایت مالی از ساخت این مستند تنها تا 20 شهریور 97 فرصت باقیست. برای موفقیت راه درازی پیش روست. اما ما ناامید نمی شویم و به همراهی و حضور شما همراهان کشمون مطمئن هستیم.

برای انجام حمایت مالی از راهنمای تصویری زیر استفاده کنید.

مستند رویای آب محمد واعظی

 

حمایت از ساخت مستند رویای آب

 

مستند رویای آب محمد واعظی

نویسنده: معین قوی | تحریریه کشمون

1 نظر

  1. avatar

    حسین

    17 شهریور 1397

    سلام خسته نباشید ممنون حرف های شما قبول لطفا بفرمایید می خواهید چه کار کنید

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp