نذری دادن در عصر جدید! + تاریخ نذری در ایران

آخرین به روز رسانی 11 شهریور 1397 / 0 نظر / 15448 بازدید

تا حالا فکر کردین که تاریخچه نذری چی هست؟ چرا نذری داده می شه؟ فلسفه نذری دادن چیه؟ آیا مرتبط با دوره تاریخی خاصی هست؟ تا انتهای این مطلب با کشمون همراه باشید.

 

خرید زعفران از کشاورز

 

تاریخچه نذری دادن

«به عهد و نذر خود وفا می‌کنند و از روزی که شر و سختیش همه اهل محشر را فراگیرد می‌ترسند.» [سوره انسان، آیه 7]

طبق روایاتی که نقل شده، اولین غذای نذری رو پس از شهادت امام حسین، امام سجاد تهیه کرد و اون رو بین زنان و کودکان پخش کرد. (منبع)

غذای نذری دادن به شکل امروزی هم بیشتر از زمان صفویان و حکومت شاه سلطان حسین در ایران رواج یافت. (منبع)

 

نذری در عصر جدید

عکس: زهرا بختیاری

 

چرا نذری می دهیم؟

از قدیم الایام مردم معمولا برای 3 هدف غذای نذری می دادن. یکی برآورده شدن خواسته هاشون بوده، یکی هم رفع بلا و یکی هم کمک به نیازمندها. یک اتفاق خوب و مبارک هم که توی نذری دادن رخ می ده، نزدیک شدن آدما به همدیگه و متحد شدن و ایجاد فضای گفتگو بینشون هست.

 

چطور یک نذری بهتر داشه باشیم؟

امروزه به علت تغییر سبک زندگی مردم نسبت به گذشته، شاید بهتر باشه برای نذری دادن به حالت های دیگه ای هم فکر کرد. مثلا اگر هدف از نذری دادن کمک به نیازمندها هست، شاید مفیدتر این باشه که یک کسب و کار برای اون افراد ایجاد کنیم تا به قول معروف به جای ماهی دادن، ماهیگیری رو بهشون یاد بدیم.

یا اینکه به جای استفاده از ظروف یکبار مصرف و آلودگی محیط زیستی، از ظروفی استفاده کنیم که با طبیعت سازگار هستن. اینطوری نذری هامون با حال خوب و ثواب بیشتری هم همراه هست. چرا که به زمین و طبیعت خدا، به حال انسان های نسل بعد هم کمک کردیم و به فکرشون بودیم.

 

خرید زعفران از کشاورز

 

فلسفه نذری دادن

بر اساس حرف هایی که گفته شد و روایت هایی که ذکر کردیم، متوجه شدیم که فلسفه اصلی نذری دادن، بهتر شدن حال خودمون و اطرافیانمون هست که این انسان دوستی و مهربونی، باعث رفع بلا می شه.

 

نذری آب

منبع عکس: خبرگزاری کار ایران

 

اما امروزه چه بلاهایی اطراف ما وجود داره و زندگی مون رو تهدید می کنه؟ بلاهایی مثل خشکسالی، کم آبی، چرخه های بد اقتصادی و بسیاری اتفاق تلخ. اگه خوب نگاه کنیم می بینیم که تک تک ماها در برابر این اتفاقات و بلاها مسئول هستیم. مسئولیتی که می تونیم در برابر اون ها نقش مفید و موثری داشته باشیم.

 

نذر آب در محرم

منبع عکس: خبرگزاری کار ایران

 

انواع نذری در عصر جدید

حالا شاید بهتر باشه که توی این روزهای خاکستری، به شکل های متنوع نذری هم فکر کنیم و به این نوع نذری ها هم بپردازیم. نذری هایی مثل نذر فرهنگی، نذر برای بهبود حال طبیعت و محیط زیست، نذر برای کمک به بهبود حال هم نوع هامون.

مثلا می تونیم نذر کنیم که درخت بکاریم، یا مدرسه بسازیم، یا برای کم آبی و خشکسالی کاری انجام بدیم.

 

نذری زعفرانی

 

نقش زعفران در نذری های محرم

بیشتر غذاهایی که در ماه محرم به عنوان نذری طبخ و پخش می شه خورشت قیمه، شله زرد، عدس پلو و قورمه سبزی هست. به علت عطر و طعم دلنشینی که زعفران داره، معمولا در اکثر غذاهای نذری استفاده می شه.

شاید مهم ترین نذری طبخی که ماه محرم تهیه می شه و در اون از زعفرون استفاده می شه، شله زرد باشه. از نذری های غیر طبخی پرطرفدار، می شه به شربت زعفران اشاره کرد. شربت زعفرون جزو نوشیدنی هایی هست که طرفدارای زیادی رو به خودش اختصاص داده.

کشمون

زعفرانی که از دست کشاورز می آید

با تمام حرف هایی که گفته شد، اگر شما از اون دسته افرادی هستین که توی ماه محرم غذای نذری می دین، شاید برای نذری هاتون به زعفران احتیاج داشته باشید. از اون جایی که متاسفانه در زعفران تقلب زیادی وجود داره، بهتره این زعفرون را که برای یک کار خداپسندانه و خیر می خواین تهیه کنین، با اطمینان خاطر از دست های خود کشاورز زعفرونکار بخرین.

در کشمون، کشاورزهای زعفرونکار قائنات در خراسان جنوبی، زعفران خودشون را بعد از رفتن به آزمایشگاه و تعیین کیفیت، مستقیم برای شما ارسال می‌کنن. به همراه هر بسته‌ی زعفران، دفترچه‌ای شامل داستان زندگی کشاورز و نتایج آزمایش محصولش هم برای شما ارسال می‌شه.

برای آشنایی با کشاورزها و خوندن داستان زندگی شون، روی لینک زیر کلیک کنید.

زعفران رشته کامل

خرید زعفران از کشاورز

 

نویسنده: معین قوی | تحریریه کشمون

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp