تاریخچه نذری در ایران؛ نذری های زعفرانی!

آخرین به روز رسانی 05 شهریور 1397 / 0 نظر / 21672 بازدید

یکی از مواردی که از گذشته تاکنون در تهیه نذری محرم تاثیر فوق العاده زیادی داشته و دارد، زعفران است. زعفران در بسیاری از نذری های طبخی و غیر طبخی که در ماه محرم فراهم می شود حضور دارد و تاثیر گذار است. در این مطلب می خواهیم به بررسی تاریخچه نذری در ایران و همچنین نقش زعفران در نذری های ایرانی بپردازیم. با کشمون همراه باشید.

 

خرید زعفران از یک دوست کشاورز

 

تاریخچه نذری در محرم

تاریخچه نذری در محرم به سال های بسیار دوری باز می گردد، نذری دادن همواره یکی از رسم های مسلمانان علی الخصوص شیعیان بوده است و در طول تاریخ در ایام مختلفی نذری داده می شده است که یکی از این ایام ماه محرم بوده است. با مراجعه به تاریخچه نذری در محرم مشاهده می کنیم که شیعیان در زمان حکومت اموی و بنی عباس در یک سری ایام علی الخصوص در ماه محرم به نذری دادن مشغول می شدند تا شیعیان واقعی خود را به این ترتیب به سایر شیعیان بشناسانند. در تاریخچه نذری در محرم می بینیم که مردمانی از سایر ادیان علی الخصوص از ارامنه و زرتشتیان نیز به نذری دادن می پرداختند و امروزه نیز شما می توانید این امر را در بین ارامنه و زرتشتیان مشاهده کنید.

فلسفه نذری دادن چیست؟

بسیاری از بزرگان نذری دادن را یکی از نشانه های احترام به یک شخص می دانند و اعتقاد دارند با نذری دادن اقدام به بزرگداشت این فرد کرده اند. عده ای دیگر از بزرگان دینی نذری دادن در ماه محرم را نشانی از وحدت و یکپارچگی مسلمانان می دانند و اعتقاد دارند با این کار مسلمانان با یکدیگر متحد می شوند. البته این نکته را همواره باید به یاد داشته باشیم که نذری دادن مخصوص مسلمانان نیست و در سایر ادیان نیز شما می توانید این رسم بسیار پسندیده را مشاهده کنید. یکی دیگر از فلسفه های نذری دادن کمک به افراد بی بضاعت است. امروزه شما می توانید مشاهده کنید که بیشتر نذری هایی که در ماه محرم داده می شود صرف افراد بی بضاعت می گردد.

 

تاریخچه نذری در ایران

نقش زعفران در نذری های ماه محرم

همان گونه که همگی می دانیم، بیشتر غذاهایی که در ماه محرم به عنوان نذری طبخ و پخش می شود خورشت قیمه، شله زرد، عدس پلو و قورمه سبزی است. به علت عطر و طعم دلنشینی که زعفران دارد، معمولا در اکثر غذاهای نذری مورد استفاده قرار می گیرد. زعفران در بسیاری از نذری های طبخی و غیر طبخی که در ماه محرم فراهم می شود تاثیر گذار است.

شاید مهم ترین نذری طبخی که در ماه محرم تهیه می شود و در آن از زعفران استفاده می شود، شله زرد باشد. این نذری بسیار خوش طعم و پر طرفدار با استفاده از زعفران و برنج تهیه می شود.

از نذری های غیر طبخی پرطرفدار که در تهیه آن از زعفران استفاده می شود، می توان به شربت زعفران اشاره کرد. شربت زعفران در طول تاریخچه نذری در محرم طرفداران بسیار زیادی داشته است.

انواع نذری زعفرانی:
شله زرد نذری

 شله زر نذری:

قابلمه‌ی پر از آب رو روی حرارت بذارین تا بجوشه، اگه قبلا برنج دم کرده باشین، متوجه هستین که برنج بعد از پخته شدن، فضای بیش‌تری اشغال می‌کنه و نیاز به قابلمه‌ی بزرگ‌تری داره. بعد از به جوش اومدن آب، برنج رو اضافه کنین و روی حرارت ملایم بذارین، تا کاملا برنج له بشه. دقت کنین که برنج رو هم‌بزنین، تا ته نگیره "بهتره از شعله پخش کن استفاده کنین".

زعفرانی رو که از قبل دم و آماده کردین رو به برنج اضافه کنین وقتی که مواد یکدست شد، بعد شکر رو اضافه کنین و هم‌بزنین تا به خوبی شیرینی پخش بشه.

حالا کره رو به مواد اضافه کنین و هم‌بزنین، اگر کره نداشتین از روغن استفاده کنین. 20 گرم کره حدود 2 قاشق غذا خوری روغنه و بذارین تا حدود 15 دقیقه بپزه.

تو مرحله‌ی آخر، گلاب، بادام و هل رو اضافه کنین و بعد از سه دقیقه شعله رو خاموش کنین. البته اگه متوجه شدین خیلی شله زرد شله، ادامه بدین به هم‌زدن، تا به ظاهر دلخواه‌تون برسه و کمی سفت بشه و اگه متوجه شدین شله زرد خیلی سفته، به اون آب اضافه کنین و هم‌بزنین.

شربت نذری
شربت نذری:

شربت زعفرانی با ترکیب گلاب و زعفران درست می‌شه، این دو طعم فوق العاده باعث شدن که، شربت زعفرانی یکی از دوس داشتنی ترین شربت‌ها بین ایرانی‌ها باشه و تو مجالس و مهمونی و نذری دادن از قدیم استفاده بشه. برای شیرین کردن این شربت میتونین از شکر یا عسل استفاده کنین.

دمنوش نذری

دمنوش نذری:

زعفران کوبیده شده رو همراه آب سرد و در صورت تمایل مقداری نبات، داخل قوری بریزین و به مدت ۳۰ دقیقه قوری دمنوش رو روی بخار آب بگذارین تا دم بکشه، بعد از سی دقیقه، دمنوش شما آماده ست که می تونین اون رو به صورت گرم یا سرد میل کنین. اگر هم بخواهین زعفران رو با چای معمولی مخلوط کنین؛ می تونین یک چای زعفرانی بسیار خوشمزه تهیه کرده و از خواص آن بهره ببرین.

فرنی نذری

فرنی نذری:

تو یک قابلمه شکر و آرد برنج رو با هم مخلوط  کرده، بعد آروم آروم، شیر سرد رو بهش اضافه کنین، تا آرد گلوله گلوله نشه و روی شعله ملایم به طور مداوم هم بزنین.

وقتی دیدین که مایع یه کوچولو غلیظ شده، هل، گلاب و زعفرانی رو که از قبل دم کردین رو بهش اضافه کنین و باز هم بزنین، بعد از هم زدن از روی حرارت بردارین و تا داغه تو ظرفی که دوست دارین بریزین. چون اگه سرد بشه، انتقال اون به ظرف دیگه مشکله.

کشمون خرید زعفران از کشاورز

زعفرانی که از دست کشاورز می آید

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در ماه محرم نذری می دهید، شاید برای نذری های تان به زعفران احتیاج داشته باشید. از آن جایی که در زعفران تقلب فراوانی وجود دارد، بهتر است که این زعفران را که برای یک کار خداپسندانه و خیر می خواهید تهیه کنید، با اطمینان خاطر از دست های خود کشاورز زعفرانکار بخرید.

در کشمون، کشاورزهای زعفرانکار قائنات در خراسان جنوبی، زعفران خودشان را پس از رفتن به آزمایشگاه و تعیین کیفیت آن، مستقیم برای شما ارسال می‌کنند. به همراه هر بسته‌ی زعفران، دفترچه‌ای شامل داستان زندگی کشاورز و نتایج آزمایش محصولش هم برای شما ارسال می‌شود.

برای آشنایی با کشاورزها و خواندن داستان زندگی شان، روی لینک زیر کلیک کنید.

تاریخچه نذری در ایران

خرید زعفران از یک دوست کشاورز

 

تحریریه کشمون

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp