چشم انداز کشمون

آخرین به روز رسانی 24 اسفند 1396 / 0 نظر / 9377 بازدید

کشمون یک سامانه اینترنتی برای خرید مستقیم زعفران از کشاورزهای منتخب قاین هست. کشمون به مراحل کشت زعفران از جهت نوع کود و سم شیمیایی مورد استفاده، نظارت و محصول نهایی رو در آزمایشگاه تعیین کیفیت می کنه. در کشمون شما می تونین قصه ی کشاورزها رو دنبال کنین و ازشون خرید کنین.

برنامه کشمون تمرکز و تبدیل شدن به مرجع زعفران در ایران و جهان هست.

اما این صرفا یک رویا و دورنمای کار ما نیست. کشمون در یک بازه پنج تا ده ساله می خواد به تمام محصولات کشاورزی و به تمام ایران کارش رو توسعه بده.

آینده کشمون

 

تصویری از آینده کشمون

اون کشمون این شکلی هستش که یک کشاورز یک گوشه ایران وارد سامانه کشمون می شه و می گه "من علی هستم از چی چی آباد" و ما فقط همین قدر اطلاعات ازش دریافت می کنیم. بلافاصله در سمت کشمون، تحلیل داده ها (data science) شروع می شه که ارتفاع از سطح دریای اون نقطه که اون کشاورز اونجا مستقر هست چقدره، وضعیت بارش چطوره، وضعیت سفره های آب زیرزمینی و وضعیت خاک اون نقطه چطوره، میراث کشاورزی اون منطقه چی هست و این آدم به صورت سینه به سینه احتمالا چه دانش هایی رو بلده، کشاورزهای اون منطقه که قبلا با کشمون کار کردن و دستورالعمل هاش رو اجرا کردن چه بازخوردی گرفتن و…

 

بعد با تحلیل این موارد و با در نظرگیری دو فاکتور:

  • نیاز بازار روی سامانه کشمون چی هست (market demand)

  • چه چیزی برای اون منطقه پایدار هست (sustainability)

به کشاورز گفته می شه که تو محصولات الف و ب و جیم رو بکار.

الف رو توی بازار محلی خودت می تونی به این قیمت بفروشی،

ب رو از طریق سامانه کشمون توی تهران به این قیمت می تونی بفروشی و

جیم رو از طریق کشمون توی برلین به این قیمت می تونی بفروشی.

 

کشمون در کنار کشاورز

در قدم بعد که کشاورز کار رو شروع کرد، کشمون هنوز در کنار کشاورز هست و با اینترنت اشیا Internet of Things به کشاورز کمک می کنه که عملیات کشاورزی خودش رو بهتر انجام بده؛ در طی مدت کاشت، پهباد بلند می شه و کل منطقه های تحت پوشش کشمون رو اسکن می کنه و به عنوان مثال به کشاورز می گه که تو هر دو هفته محصولت رو آب می دادی، الان هوا ابری بوده و تبخیر از خاک کم بوده. شما سه روز دیرتر این سری آبیاری رو انجام بده. بعد گزارش می ده این قسمت از مزرعه زرد شده، برای این موضوع کار x و y رو انجام بده.

این اتفاق باعث می شه که کشاورزهای خرده مالک عضو کشمون، با اینکه زمین هاشون رو با گاو و خر شخم می زنن و روش های کهن و میراث چندهزار ساله کشاورزی شون رو دنبال می کنن، اما از تکنولوژی روز دنیا هم استفاده می کنن تا با بقیه کشاورزهای دنیا ارتباط داشته باشن، به صورت یکپارچه رشد کنن و از همه مهم تر منابع آبی خودشون رو حفظ کنن.

 

کشمون یک مسیر برای محقق کردن پایداری (sustainability) است، متشکل از یک لایه تجارت الکترونیک (e-commerce) بعلاوه تکنولوژی کشاورزی (agri-tech).

 

خرید زعفران از کشاورز

 

نویسنده: محمد قائم پناه | تحریریه کشمون

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp