انواع عسل، معرفی 10 نوع عسل طبیعی

آخرین به روز رسانی 01 خرداد 1401 / 5 نظر / 11256 بازدید

عسل‌های متفاوتی تو بازار وجود داره که هر کدوم طعم و عطر و رنگ خاص خودش رو دارن هر عسلی بسته به محیط و گیاهی که زنبور عسل از اون شهد مکیده، فواید خاص و متفاوتی رو داره. 

انواع دسته بندی عسل:

دسته بندی بر اساس‌های مختلفی انجام می‌شه؛ طبیعی یا صنعتی بودن، براساس ساختار، ویژگی‌ها و منطقهٔ که عسل تو اون درست شده (کوهستانی، دشت و...).

اگه بیشتر پوشش گیاهی یک دشت از یک نوع گیاه باشه، زنبورعسل بیشتر شهد گل‌های همون گیاه رو به عسل تبدیل می‌کنه. عسل تک گیاه یا تک گل، به عسل‌هایی گفته می‌شه، که زنبورعسل از یک نوع گل، شهد گیری کرده و عسل چند گیاه به عسلی گفته می‌شه که زنبورعسل از چند نوع گل شهد گیری کرده. 

انواع عسل تک گله

9 نوع عسل تک گله معروف را بشناسیم:

عسل‌هایی که در پایین گفته شده جزء عسل‌های تک گله هستن. انواع زیادی عسل تک گله وجود داره ولی ما اینجا فقط به چند مورد اشاره کردیم.

  • عسل کلپوره: کلپوره گیاه کلپوره گل‌های سفید و خوشبویی داره. عسل کلپوره رنگی متمایل به زرد تیره داره و تو ایران بیشتر تو دشت‌ها و مناطق خشک مثل: سمنان، جنوب خراسان و کاشمر رشد می‌کنه.
    برای خرید عسل طبیعی از کشمون کافیه کلیک کنین.

  • عسل بهارنارنج: عسل بهارنارنج، یکی از بهترین عسل‌های تک گلی هستش که در بازار ایران وجود داره. این عسل از شهد شکوفه‌های درخت نارنج تهیه میشه و دارای خواص بسیار مفیدیه  که برای خیلی از بیماری‌ها استفاده میشه. اگه بخوایم از خواص شگفت انگیز عسل بهارنارنج بگیم، می‌تونیم به اثر آرامبخشی اون برای اعصاب، حافظه و همچنین دستگاه گوارش اشاره کنیم

  • عسل زرشک: عسل زرشک سرشار از ویتامین c و ویتامین B، تو عسل زرشک عناصری وجود داره که مثل یک آنتی بیوتیک برای ازبین بردن باکتری‌ها, قارچ‌ها عمل می‌کنن و بخاطر وجود ویتامین c زرشک تو درمان گلو درد و سرما خوردگی مؤثره.
    خرید عسل زرشک اعلا از زنبوردار.
    انواع عسل برای خرید

  • عسل آویشن: عسل آویشن رنگ متمایل به کهربایی داره و معطره. خوردن عسل آویشن کمک به رفع سرفه می‌کنه. آویشن‌های مختلفی تو مناطق متفاوت وجود داره، به همین دلیل عسل آویشن هر منطقه با منطقه دیگه، کمی تفاوت تو رنگ و بو داره.

  • عسل شبدر: عسل شبدر یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین انواع عسل تو جهانه. بیشتر تو مناطق معتدل و مرطوب رشد می‌کنه که علوفه زیادی وجود داره. کومارین ماده‌ای که تو شبدر شیرین موجوده و ممکنه باعث توقف رشد سلول‌های سرطانی مثانه می‌شه. همین‌طور فورمونتین موجود تو شبدر قرمز ارزش دارویی زیادی دار.

  • عسل اکالیپتوس: مردم تو سراسر جهان به طور سنتی از اکالیپتوس برای محافظت در برابر سرما و سردرد استفاده می‌کنن. رنگ عسل اکالیپتوش تیره و این گیاه، درختی چند ساله و بومی کشور استرالیاس البته تو بیشتر مناطق دنیا رشد می‌کنه.

  • عسل اقاقیا: عسلی شفاف رنگ و سبکیه و به خاطر غلظت بالای فروکتوز تو ترکیباتش، نسبت به عسل‌های دیگه زمان بیشتری حالت مایع بودنش رو حفظ می‌کنه و مقدار ساکارز این عسل کمه، به همین دلیل افراد دیابتی طرفدار عسل اقاقیا هستن.

  • عسل بلوط: عسل بلوط از شهد شکوفه‌های درخت بلوط تهیه و درست میشه و رنگ بسیار تیره‌ای داره. اگه شما هم کنجکاو هستین که بدونین عطر و طعم این عسل چه تفاوتی با انواع عسل‌های دیگه داره، باید بگیم که طعم و عطر این عسل مثل رنگش خیلی خاصه و بوی چوب درخت بلوط رو میده. این عسل تو ایران بسیار نایابه و به سختی پیدا میشه. از خواص عسل بلوط می‌تونیم به اثر مطلوبش رو سیستم گوارشی، عملکرد قلب و عروق و ورم کبد و معده بگیم.

  • عسل یونجه: زنبورهای عسل برای درست کردن عسل یونجه از شکوفه‌های بنفش گل یونجه شهد گیری می‌کنن، این عسل به رنگی زرد ملایم و روشنه. یونجه سرشار از ویتامین‌های A،C،E،K و آنزیمیه که کمک به هضم مواد نشاسته‌ای می‌کنه. زمان برداشت عسل یونجه از خرداد تا اواسط شهریور ماهه. عسلی که از یونجه تهیه می‌شه بسیار خوش طعم و پرطرفداره. از خواص این عسل با ارزش می‌تونیم به جلوگیری از رفلاکس معده، درمان اختلالات قائدگی و خاصیت ضد التهابی اون اشاره کنیم.

  • عسل گون: این عسل همونطور که از اسمش معلومه از شهد گیاه گون درست میشه. این عسل از لحاظ ظاهری فرق خاصی با انواع دیگه عسل نداره و کاملا زرد رنگه. عسل گون انواع مختلفی داره و به طبع بعضی از اون‌ها رنگ‌های متفاوتی دارن. برای مثال برخی از انواع عسل گون رنگ قرمز و کهربایی دارن. از خواص عسل گون می‌تونیم به اثرات اون برای بی‌خوابی، کم‌خونی و گرفتگی صدا اشاره کنیم.

انواع عسل چند گله
معرفی 3 نوع عسل چند گله:

زنبور عسل برای درست کردن این عسل‌ها از دو یا چند گل شهد گیری کرده.

عسل پنبه و آفتابگردان: برای تولید این عسل، زنبورهای عسل بیشتر از بافت نرم گیاه پنبه و گل آفتابگردان تغذیه می‌کنن. گل آفتابگردان با گلبرگ‌های زرد رنگ یکی از گل‌هایی که تو فصل سرما زنده نمی‌مونه و به همین دلیل تو فصل بهار کاشته می‌شه گل آفتابگردان سرشار از عناصری مثل اسیدهای آمینه و مواد معدنیه. عسل پنبه و آفتابگردان به دلیل خواص بیشمار دانه‌های سیاه گل آفتاب گردان و گیاه پنبه این عسل با ارزشه و ممکنه خاصیت ضد باکتری و آنتی اکسیدانی داشته باشه و به دلیل داشتن ویتامین E و B باعث کاهش اضطراب بشه. 

عسل اصل رو از کشمون بخواین.

عسل کلپوره و ترنجبین: این عسل از دو گیاه بسیار مفید درست شده، کلپوره و ترنجبین، تو طب سنتی از این دو گیاه استفاده‌هایی زیادی می‌شه، این عسل برای تقویت بدن می‌تونه موثر باشه.
خرید عسل شناسنامه دار.

عسل بهاره: این عسل بر خلاف عسل‌های دیگه معمولاً تو فصل بهار برداشت می‌شه، عسل بهاره از شهد گل‌های بهاری درست می‌شه و نسبت به عسل‌های دیگه مقدار قند بیشتری داره به همین دلیل رس زدن تو عسل‌های بهاره خیلی رایجه. عسل بهاره هر منطقه بسته به گل‌هایی که تو اون منطقه رشد می‌کنه متفاوته. همین تفاوت‌ تو شهذ گلهایی که زنبور میمکه، ممکنه تو رنگ و غلظت عسل هم تاثیر بذاره.

خرید عسل طبیعی از زنبوردارهای کشمون.

5 نظر

  1. avatar

    اسی

    04 مرداد 1400

    بسمه تعالی نضر من با این پست وپستهای مفید دیگر بسیار خوبه که مارا برای انتخاب مناسب راهنمایی میکنندالبته که وظیفه شما وهمه راهنمایی صحیح وبهینه برای ارتقای معلم مفید است وما ضمن تشکر و قدردانی از شما وزحمات شما عزیزیان شما ودیگران را تشویق به اینگونه مقالات مینماییم انشاءالله خداوند عوض خیر آنرا به شما میدهد

  2. avatar

    رضا

    17 اردیبهشت 1401

    من عاشق عسل وحشیم گیر نمیاد .البته میگن نباید دست زد بشون

  3. avatar

    مرجان

    17 اردیبهشت 1401

    عسل سیاه هم بگین

  4. avatar

    بهرام.ر

    17 اردیبهشت 1401

    پیشنهادم ب همه عسل کوهیه.عالیههه

  5. avatar

    21د

    17 اردیبهشت 1401

    این عسل ها رو تهرانم میشه خرید مگه نه

    لوگو کشمون: باسلام. در هرجای ایران عزیز که باشین میتونین از سایت کشمون عسل خریداری کنید. در حال حاضر برای تهران با پیک و شهر های دیگر با پست پیشتاز ارسال میشود

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp