خواص زرشک، از سلامت دندان تا بهبود سرماخوردگی

آخرین به روز رسانی 18 خرداد 1399 / 0 نظر / 7492 بازدید

از فواید خارق العاده زرشک برای درمان آفت دهان خبر داشتین؟  با تاثیرات شگفت انگیز زرشک برای حفظ سلامتی و سیستم ایمنی بدن آشنا بشین.
گیاه زرشک به صورت درختچه‌ تو مناطق نیمه استوایی اروپا، آسیا، آمریکا و افریقا رشد می‌کنه. زرشک میوه‌ی ترش مزه‌ایه که تو کشور ما، بیشتر تو شهرهای خراسان جنوبی به عمل میاد.

زرشک‌های متنوع و با رنگ‌های متفاوتی تو دنیا وجود دارن، مثل زرشک سیاه، زرشک سفید و... تو ایران سه نوع زرشک قرمز رنگ تو بازار وجود داره، به اسم‌های زرشک کوهی، زرشک پفکی و زرشک دانه اناری، محیط رشد و همچنین نحوه‌ی خشک کردن اون‌ها باعث تغییرات کمی تو ظاهرشون شده.

زرشک خواص بی‌نظیری داره که تو خیلی از میوه‌ها نمی‌شه پیدا کرد. این میوه‌ی کوچیک، جایگاه خوبی بین ما ایرانی‌ها داره و تونسته تغذیه ما رو به نحو چشمگیری سالم‌تر کنه. خوردن آب زرشک و وجود غذاهایی مثل زرشک پلو با مرغ، قیمه نثار و کوکو زرشک، تو سفره‌ی ما ایرانی‌ها باعث شده از خواص این میوه خوشمزه بهره ببریم.

استفاده از مواد خوراکی طبیعی خیلی تو سلامتی ما تاثیر گذاره. خیلی وقت‌ها ما قادر به تشخیص زرشک تقلبی نیستیم و با مصرف از محصولات کم کیفیت که مواد افزودنی دارن به سلامتیمون آسیب می‌رسونیم، پس خیلی مهمه که از جای مطمئن محصولات خوراکیمون رو سفارش بدیم.

زرشک تازه، با کیفیت و بدون هیچ ماده‌ی شیمیایی رو تو سایت کشمون، مستقیم از خود کشاورز بخرین.
خرید زرشک

زرشک تازه از چه مواد مغذی تشکیل شده؟

از مقدار زیادی کربوهیدرات، فیبر، ویتامین C، بربرین (نوعی نمک آلکالوئیدی) و روی تشکیل شده و مقدار کمی هم کالری، پروتئین و چربی داره.
khavas zereshk

فواید باورنکردنی زرشک:

شاید باورتون نشه ولی زرشک کوچیکی که برای درست کردن غذا ازش استفاده می‌کنین، کلی خواص داره که به سلامت بدن ما کمک می‌کنه. فقط فراموش نکنین که به اندازه زرشک مصرف کنین، چون زیاده روی تو هر ماده غذایی عوارض خودش رو داره، اگه خواستین استفاده‌ی دارویی از زرشک بکنین قبلش با پزشکتون مشورت داشته باشین.

بربرین ماده‌ای فوق العاده تو زرشک که کلی فایده داره:

همونطور که گفتیم تو زرشک، ماده‌ای به اسم بربرین وجود داره. این ماده (نمک آلکالوئیدی) می‌تونه ماهیچه‌های روده رو تقویت کنه و با از بین بردن باکتری‌هایی که منجر به اسهال می‌شن، ممکنه به بهبود این بیماری کمک بکنه. کلا بربرین برای دستگاه گوارش مفیده و دستگاه گوارش تقویت می‌کنه.

دیابت بیماری شایعی هست که می‌تونیم با استفاده از زرشک کنترلش کنیم. طبق تحقیقاتی که انجام شده بربرین موجود تو زرشک به اندازه متفورمین، تو کنترل دیابت موثره.

زرشک بخاطر داشتن بربرین می‌تونه جریان خون رو با شل کردن رگ‌ها و کاهش فشار به قلب، بهبود بده.

بربرین حتی تو کنترل سطح کلسترول خوب و بد خون هم موثره و ممکنه کمک به کاهش کلسترول بکنه. 

آنتی اکسیدان موجود تو زرشک و تاثیر شگفت انگیزش:

بالاتر خوندین که ویتامین c تو زرشک به مقدار زیادی وجود داره، یعنی شما با قراردادن زرشک تو برنامه غذاییتون، ویتامین سی به بدنتون می‌رسونین، ویتامین C آنتی‌اکسیدانه، یعنی از آسیب رادیکال آزاد به بافت‌های بدن جلوگیری می‌کنه و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شه و مقاومت بدن شما رو در مقابل با سرماخوردگی بالا می‌بره.

سرطان همیشه درد ناک بوده، بهتره که با خوردن میوه‌ها و موادی که آنتی اکسیدان دارن از بدنمون در برابر سرطان محافظت کنیم. زرشک به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که داره تو کنترل سرطان هم احتمالا بتونه یاری رسان باشه. 

سلامت و محافظت از دهان و دندان‌ با خوردن زرشک:

تحقیقات نشون می‌ده که عصاره زرشک برای دندان هم مفیده و باعث جلوگیری از عفونت‌های دهان و دندان می‌شه. دلیل این تاثیر زرشک بخاطر وجود بربرین تو زرشکه که یک عامل ضدعفونی کننده بسیار قویه.

یکی دیگه از مشکلات رایج در مورد دهان، آفت‌های دردناکه. زرشک به خاطر وجود روی، آفت دهان رو هم ممکنه درمان بکنه.

منبع

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp