3 ضرر باور نکردنی عسل!

آخرین به روز رسانی 11 اردیبهشت 1399 / 0 نظر / 6859 بازدید

مضرات عسل، از دیابت تا بوتولیسم. چه عسلی بخوریم که به سلامتیمون آسیبی نرسونه. بعد از خوندن این مقاله با آگاهی بیشتری عسل بخرین و مصرف بکنین.

عسل نوعی ماده‌ی طبیعی که به وسیله‌ی زنبورعسل درست می‌شه، زنبورعسل این حشره‌ی کوچیک برای تولید عسل، شهد گل‌ها رو میمکه و بعد از مکیدن، شهد گل‌ها رو تو کیسه داخلی بدنش جمع می‌کنه. زنبورعسل کمی از آب شهد رو جذب و از کلیه‌ دفع می‌کنه و مقداری مواد تجزیه ‌کننده‌ی قندی از عسلدان ترشح و به شهد اضافه کرده و با تغییر ساختار، اون‌ها رو تبدیل به عسل می‌کنه.

خرید عسل طبیعی

عسل طبیعی، خیلی مفیده و تو درمان خیلی از بیماری‌ها از اون استفاده می‌شه، عسل کمک به درمان سرفه، اسهال، زخم‌های دهان، ناشی از درمان سرطان و زخم معده ایجاد شده از عفونت باکتری‌های ( Helicobacter pylori (H. pylori می‌کنه. همچنین کسانی که سخت ورزش می‌کنن یا افرادی که سوء تغذیه دارن از عسل به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنن. بعضی افراد از عسل برای درمان آکنه، رفع زخم و سوختگی، درمان زخم پای دیابتی و ... استفاده می‌کنن. این خواص زیاد، باعث شده که تو صنعت داروسازی، آرایشی و بهداشتی از عسل استفاده‌های زیادی بشه.
ضرر عسل برای بدن

مواد تشکیل دهنده‌ی عسل:

عسل از آب، پروتئین، چربی، قند، ویتامینB2، ویتامینB3، ویتامینB5، ویتامینB9 ، ویتامینc ، کلسیم، آهن، روی و ... تشکیل شده. این املاح و ویتامین‌ها برای بدن ضروری هستن و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامتی می‌شن. ولی چرا با وجود این همه ویتامین و مواد پر خاصیت، عسل می‌تونه مضر باشه و سلامتی ما رو به خطر بندازه!

جواب سوالتون اینجاست " اندازه نگه دار که اندازه نکوست"!

خطر مصرف بیش از حد عسل:

عسل با وجود این همه املاح خوب، نباید به صورت افراطی خورده بشه، نه تنها عسل، بلکه هر ماده‌ی دیگه‌ای اگه به صورت زیاد مصرف بشه، مشکلاتی رو تو بدن ایجاد می‌کنه.

جایگزین کردن عسل به جای شکر برای سلامتی ما مفیده، چون تو عسل علاوه بر قند، ویتامین‌هایی وجود داره، که برای بدن ما مهم هستن و به تقویت بدن کمک می‌کنن، ولی با مصرف زیاد عسل یا افراط تو مصرف اون می‌تونه باعث دردسر و مشکلاتی بشه.

با وجود اینکه عسل برای بدن ما ضرری نداره ولی همونطور که می‌دونین، عسل دارای قنده و و مصرف زیاد قند ممکنه باعث چاقی و یا دیابت بشه.

افراد با سن بالا یا اشخاصی که دکتر بهشون توصیه کرده که از شکر و قند کمتر استفاده بکنن، باید به اندازه‌ی مصرف عسل روزانشون هم توجه داشته باشن و زیاده روی نکنن، چون قند موجود تو عسل ممکنه براشون خطر داشته باشه.

عسل و ایجاد آلرژی:

عسل تو بعضی افراد ایجاد آلرژی می‌کنه، وجود گرده گل‌ها ممکنه باعث حساسیت بشه. وقتی که عسل تولید می‌شه، ممکنه داخل اون گرده گل‌هایی که زنبورعسل ازشون شهد گیری کرده و یا گرده گل‌هایی که تو اون منطقه هستن تو ترکیبات عسل مخلوط بشه.

درصورتی که شخصی به اون گرده حساسیت داشته باشه بعد از خوردن عسل ممکنه علائم آلرژی رو ببینه، از جمله: ورم چشم، خارش چشم و پوست، خارش گلو و آبریزش بینی. علائم ممکنه بسته به شدت آلرژی شما متفاوت باشه. تو حالت‌های بدتر، علائم ممکنه شامل موارد زیر باشه: سردرد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و ضربان قلب نامنظم.

اگه بعد از مصرف عسل، علائم حساسیت رو دیدین، با پزشک صحبت کنین. جدی نگرفتن و درمان نشدن بسیاری از آلرژی‌ها ممکنه سلامتی شما رو به خطر بندازه. (منبع)

عسل و احتمال بوتولیسم تو نوزادها:

توصیه می‌شه که به نوزادان کمتر از 12 ماه عسل ندین. عسل پتانسیل حمل باکتری کلستریدیوم رو داره که تو خاک و گرد و غباره. این برای کودکان و بزرگسالان بی‌ضرره چون سیستم ایمنی و هضم اون‌ها تواناییش زیاد شده، ولی اگه نوزادها كلستریدیوم مصرف بكنن، این باكتری می‌تونه تو روده تکثیر بشه و روی سیستم عصبی اون‌ها تأثیر بذاره. این بیماری به اسم بوتولیسم معروفه. از بیماری‌های خیلی نادره، اما خیلی خطرناکه و ممکنه باعث ضعف عضلات و مشکلات تنفسی بشه. همچنین تو بعضی موارد کشنده هم هست. علائم دیگه‌ی این بیماری یبوست، ضعف و ناتوانی تو حرکت، ضعف تو هضم غذاست.

بوتولیسم نوزاد قابل درمانه، اما زمان، فاکتور خیلی مهمیه، یعنی باید سریعا تحت نظر پزشک درمان بشن. پزشک‌ها توصیه می‌کنن به نوزادهای زیر 12 ماه عسل ندین و اگه نوزادتون بعد خوردن عسل هر کدوم از علائمی که گفته شد رو نشون داد، سریعا به پزشک مراجعه کنین. همونطور که گفته شد ممکنه نوزاد درمان بشه ولی به شرطی که سریع تحت درمان قرار بگیره. (منبع)

چه عسلی بی ضرره؟

بعضی از زنبوردارها برای تغذیه زنبورها از آب و شکر استفاده میکنن، زنبور به جای این‌که از گل‌ها و گیاه‌ها تغذیه کنه، از همین آب و شکر تغذیه می‌کنه، متاسفانه این عسل خواص کمتری از عسل طبیعی داره.

 بدتر از این، بعضی افراد سودجو هم با درست کردن مخلوطی از آب، شکر و مواد شیمیایی، عسل مصنوعی درست می‌کنن که این خوراکی به اصطلاح، "عسل مصنوعی" به خاطر داشتن مواد شیمیایی، خاصیتی که نداره، حتی ممکنه عوارضی هم برای بدن داشته باشه.

با خرید عسل اصل و شناسنامه دار از طبیعی بودن عسل مطمئن بشین و به سلامتیتون اهمیت بدین.

نظری تا به حال ثبت نشده

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp