شکرک زدن عسل، علت شکرک زدن عسل رو بدونیم.

آخرین به روز رسانی 02 اردیبهشت 1402 / 7 نظر / 45229 بازدید

بالاخره عسل طبیعی شکرک می‌زنه یا تقلبی؟ با دلایل مهمی که باعث شکرک زدن عسل طبیعی می‌شه آشنا بشین و ترفندی ساده برای رفع شکرک عسل رو یاد بگیرین.

بعضی از مصرف کننده‌ها و یا خریدارها به اشتباه فکر می‌کنن که عسل شکرک زده، فاسد شده و یا تقلبیه، در صورتی که شکرک زدن نشانه‌ی طبیعی بودن عسل شماست.

حتما عسلی که شکرک زده رو به صورت طبیعی مصرف کنین، اضافه کردن هرگونه مواد شیمیایی برای جلوگیری از شکرک زدن عسل باعث از بین رفتن کیفیت اون می‌شه. بعضی فروشنده‌ها به محض شکرک زدن عسل‌های فروشی، به اون‌ها حرارت می‌دن تا عسلی شفاف برای فروش داشته باشن. حرارت دادن، مواد معدنی و آنزیم‌های عسل رو از بین می‌بره. حتما از فروشگاه‌های مطمئن عسل طبیعی و اصل رو خریداری کنین.

بعضی عسل‌ها کریستالیزه نمی‌شن و ولی بعضی از عسل‌ها بعد از چند روز استخراج شکرک می‌زنن. این موضوع باعث شده که بعضی خریداران عسل شکرک زده رو با عسل تقلبی اشتباه بگیرن، توجه داشته باشین عسلی که شکرک زده همون خواص عسل طبیعی رو داره. تو بعضی از کشورها، مردم عسل شکرک زده رو به عسل مایع ترجیح می‌دن.

شکرک-زدن-عسل

زمان شکرک زدن عسل

بطور کلی عسل‌های خالص شکرک می زنن، ولی مدت زمان لازم برای شکرک زدن عسل‌های مختلف با هم فرق می کنه، ممکنه عسلی تا چندین سال هم شکرک نزنه.

چرا عسل طبیعی شکرک می‌زنه؟

  • شکرک زدن عسل بستگی به فاکتورهای زیادی داره، مثل مواد تشکیل دهنده و شرایط انبار یا ذخیره کردن عسل، پس شکرک دلیلی برای تقلبی بودن و یا فاسد شدن عسل نیست.
  • جامد شدن قند موجود در عسل: شکرک زدن عسل طبیعی، به دلیل جامد شدن قند موجود تو عسل اتفاق می‌افته. عسل یک محلول قندی خیلی اشباعه و چون مقدار قند اون از محلول بیشتره، بعد از مدتی شروع به شکرک زدن می کنه.
  • نوع گلی که زنبور شهد گیری کرده: نوع گل یا گیاهی که زنبورعسل شهد گیری می‌کنه تو شکرک زدن عسل تاثیر داره. عسل بعضی از گل‌ها شکرک نمی‌زنه.
  • دمای محیطی که عسل نگهداری می‌شه: هرچه دمای محیط سردتر باشه درصد شکرک زدن عسل بیشتر می‌شه.

عسل شکرک زده اصل برای خرید

مقدار آب موجود تو عسل

عسل مقداری رطوبت داره که باعث جلوگیری از رشد باکتری می‌شه. شکرک زدن عسل به نسبت گلوکز و فروکتوز عسل متغیره، هرچقدر مقدار گلوکز از آب موجود تو عسل بیشتر باشه، عسل سریع‌تر شکرک می زنه. عسل جنگل‌های مازندران به خاطر درصد زیاد آب موجود با وجود طعم فوق‌العاده زودتر از عسل‌های منطقه ارتفاعات البرز شکرک می‌زنن.

 جلوگیری از شکرک زدن عسل

عسل رو تو دمای اتاق و درون محفظه‌های هوابندی شده نگهداری کنین. نگهداری عسل درون یخچال ممکنه باعث بشه تبلور سریعتر اتفاق بیفته، عسل رو سفت کنه و مخلوط کردن اون با مواد غذایی دیگر سخت‌تر بشه.

چگونه شکرک عسل رو از بین ببریم

همونطور که گفتیم قرار دادن عسل در برابر گرمای زیاد، می‌تونه آنزیم‌های عسل رو از بین ببره و باعث از دست رفتن خواص عسل بشه. پس خیلی بهتره که عسل حرارت نبینه، ولی درصورت تمایل برای از بین بردن ریزدانه های قندی، کافیه به مدت زمان کمی مثلا حدود 30 دقیقه، شیشه‌ عسل رو درون آب گرم حدود 30 درجه سانتی گراد قرار بدین. 

برای خرید عسل طبیعی و ارگانیک کشمون کلیک کنین.

7 نظر

  1. avatar

    آرتوش

    02 مهر 1398

    خیلی روان است من با توجه به این مطلب < مر تبط دیگر در سایت شما . عسل درجه خوب خرید کردم و بسیار راضی هستم و برای فروشنده هم این مطلب را ترجمه کردم و روی در فروشگاه چسباند. من خیلی تا به حال با توجه به متن های دیگر فارسی زبان خرید و عمل کرده ام ولی متاسفانه کیفیت و راستی نداشته ولی حالا با اطمینان میخواهم ماسک عسل برای پوست درست کنم و نتیجه را به شما بعد گذشت زمان اطلاع میدهم.

    لوگو کشمون: سلام خیلی خوشحالیم که مفید بوده براتون . سلامت باشین

  2. avatar

    فرشته

    21 شهریور 1398

    خیلی عالی بود .مطالب ومفید بود برام ممنونم از راهنماییتون

    لوگو کشمون: خواهش می‌کنیم

  3. avatar

    05 اسفند 1398

    ممنون بابت اطلاعات خوبتون

  4. avatar

    احمدی

    01 مهر 1399

    انقدر دست و ادمهای متقلب زیاد شدن که به هیچ کس نمیشه اطمینان کرد فقط باید توکل بخدا عسل بخری

  5. avatar

    محمد

    28 مهر 1399

    کاش مردم کشورمون اطلاعاتشون نسبت به عسل بیشتر میشد تا بتونن تشخیص بدن عسل خوب جیه عیل بد چیه اونوقت من هم به عنوان یک عسلفروش کارم بهتر رواج داشت

  6. avatar

    ن.و

    17 اردیبهشت 1401

    عسل اصل خیلی مهمه پیدا کردنش .....کشمونم عسل هلش اصل

  7. avatar

    بهرام

    17 اردیبهشت 1401

    شکرک زده یعنی ابش کمه...یعنی طبیعی

نظرتون رو درباره‌ی این پست با بقیه‌ی خوانندگان کشمون به اشتراک بذارید. درصورتی که نیاز به پیگیری سفارش یا سوالی درباره کشمون دارید در تماس با ما پیام بذارید.



whatsapp