کاور
اِستا علی اکبر

اِستا علی اکبر

استا علی اکبر صحرانورد یکی از کشاورزان باسابقه روستای فلک است. او درگذشته استاد بنایی بودو برای...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول اِستا علی اکبر تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی اِستا علی اکبر

استا علی اکبر صحرانورد یکی از کشاورزان باسابقه روستای فلک است. او درگذشته استاد بنایی بودو برای همین به استا علی اکبر معروف است. او سه فرزند دارد،دو دختر و یک پسر که هر سه ازدواج کرده اند و اکنون با همسرش به تنهایی زندگی می کنند.
استا علی اکبر و همسرش برای امرار معاش پنج قطعه زمین زعفران دارند و حدود شش قطعه زمین که کشاورزی دیم در آن انجام می دهند. آنها در کنار زعفران، عدس محلی، لوبیا، گوجه، گندم و جو نیز به صورت دیم تولید می کنند.

 

بیشتر درباره استا علی اکبر صحرانورد

متاسفانه خشکسالی های اخیر باعث کم آبی قنات ها شده است و مقرون به صرفه نبودن گاوداری نیز باعث شده استا علی اکبر همچون سایر کشاورزان گاو هایش را بفروشد. کمبود گاو در روستای فلک به کمبود کودحیوانی منجر شده است که برای زعفران بسیار ضروری است. استا علی اکبر چندین سال است که برای ابیاری مزارع زعفرانش از سد بیهود با تانکر اب خریداری می کند چرا که هنوز هم امید دارد، قنات ها پر اب بشوند.

استا علی اکبر از هیچ نوع کود شیمیایی و سم برای زمین های زعفران استفاده نمی کند و هر سال مقداری خاک بکر که بیشتر خاک خانه های قدیمی تخریب شده است را روی زمین زعفران پهن می کند.
 

این کیسه که در جای تمیز و خشکی نگهداری می شود دسترنج یک سال زعفران کاری استا علی اکبر و همسرش است. وقتی کیسه را باز کرد بوی زعفران همه جا را گرفت. شما هم با خرید بخشی از این زعفران می توانید عطر این زعفران سالم و اصیل را حس کنید.

 

همانطور که گفتیم استا علی اکبر و همسرش حدود شش قطعه زمین که کشاورزی دیم در آن انجام می دهند و این با توجه با بحران آب منطقه بسیار ارزشمند است. آنها عدس محلی، لوبیا، گوجه، گندم و جو به صورت دیم تولید می کنند.

همسرش در کنار کارهای خانه در گذشته قالی و قالیچه و جاجیم نیز بافته است اما اکنون نه توان آن کار را دارد و نه درامدی برایش ایجاد می کند.

اتاق مهمان خانه استا علی اکبر همچون دیگر خانه ها، اثاری از گلدوزی دارد و در گلدوزی که می بینید این شعر را برای مهمان نوشته اند:

از قدم روح مهمان شد منور خانه ام                خانه ام فانوس، مهمان شمع و من پروانه ام

whatsapp