کاور
برات مَندَلی

برات مَندَلی

برات محمدعلی زارعی که در روستا او را با نام برات مَندَلی می‌شناسند، متولد سال 1331 و از اهالی...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول برات مَندَلی تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی برات مَندَلی

برات محمدعلی زارعی که در روستا او را با نام برات مَندَلی می‌شناسند، متولد سال 1331 و از اهالی روستای تَجِن شهر قاین است. او 1 دختر و 4 پسر و 4 نوه دارد. یکی از پسرهایش در شهر قاین راننده‌ی بولدوزر است، یک دختر و یک پسرش در شهر فیض‌آباد به کشاورزی مشغول هستند و یکی دیگر از پسرهایش در شهر خضری کارگر مرغداری است

داستان زندگی برات مندلی

خرید زعفران از کشاورز

 

برات در روستای تجن و شهرک هاشمیه زمین زعفران دارد. به علت خشک‌سالی زیاد در روستای تجن، او در شهرک هاشمیه زمینی برای کشت زعفران خرید. اما به خاطر شور شدن آب آنجا، زمین زعفرانش گُل نمی‌دهد. این کشاورز علاوه بر زعفران، به کاشت گندم و جو و هندوانه و خربزه به‌صورت دیم می‌پردازد.

 

درگذشته که مزارع زعفران کمتر و قنات روستا پر آب بود، مزارع با آب قنات آبیاری می‌شد. اما امروزه برات و سایر کشاورزها به علت کم شدن آب قنات روستا و بالا رفتن سطح زیر کشت زعفران، مجبورند آب را خریداری کنند و زمین‌های خود را با تانکر آبیاری کنند.

خرید زعفران از کشاورز

 

برات از گذشته تاکنون به کار کشاورزی و دام‌پروری مشغول بوده است. او در حال حاضر برای دام‌پروری، تعدادی گوسفند دارد که در گله‌ی روستا هستند.

 

برات مَندَلی برای خاک زمین‌هایش هم از کود حیوانی (در صورت موجود بودن) و هم مقدار کمی از خاک بیگانه استفاده می‌کند. خاک بیگانه خاکی است که از زمین دیگری آورده شده و داخل زمین زعفران پخش می‌شود.

 

خرید زعفران از کشاورز

 

ابزار اصلی این کشاورز برای کار روی زمین، چهارشاخ است و کمتر پیش می‌آید که از تیلِر استفاده کند. برات کارهای کشاورزی‌اش را به کمک خانواده‌ی خود انجام می‌دهد.

whatsapp