کاور
حجی ممدسن کلی باسو

حجی ممدسن کلی باسو

او ده تا فرزند دارد. به جز دو فرزندش بقیه ازدواج کرده اند و اکنون نوه های فراوان دارد. او از نسل اول کشاورزهای...

تمام شده است

متاسفانه موجودی محصول حجی ممدسن کلی باسو تمام شده است.

برای مشاهده سایر کشاورزها اینجا کلیک نمایید

بیوگرافی حجی ممدسن کلی باسو

او ده تا فرزند دارد. به جز دو فرزندش بقیه ازدواج کرده اند و اکنون نوه های فراوان دارد. او از نسل اول کشاورزهای در قید حیات است. او یکی از قدیمی ترین و خبره ترین کشاورزهای زعفران کشمون بولهوری می باشد. او در کشت و کار زعفران به مرحله ای از خبرگی رسیده است که دانشنامه زنده زعفران می باشد و سایر کشاورزها او را سالار خطاب می کنند.

آشنایی اولیه

سال 1396 حجی ممدسن کلی باسو هنگام رانندگی با موتورش دچار حادثه می شود و از همین بابت در طی فصل برداشت زعفران خانه نشین بوده است. اما اکنون حالش کاملن خوب است و مشغول کار کشاورزی اش است. عمده محصول زعفرانش در سال نود و شش نیز صرف دوا و درمان شد. او اکنون مقداری را که باقی مانده، پس از راه افتادن کشمون، از طریق آن برای فروش عرضه کرده است.

Haji Mamadsan Keli Basoo

حجی ممدسن برای بستن پیاز زعفران از روش های طبیعی و چند صد ساله استفاده می کند. اینکار با استفاده از گاوهای نر بومی انجام می شود.

پیاز بستن یعنی کاشتن پیازهای زعفران داخل مزرعه جدید زعفران. زمانی که در یک مزرعه پیاز زعفران بسته می شود، تا حدود هفت هشت سال بعد همان پیازها هر سال گل زعفران می دهند. یعنی عمل پیاز بستن تقریبن هر هفت یا هشت سال یک بار انجام می شود.

اینجا حجی ممدسن مشغول بررسی مزرعه ذرت علوفه ای اش است. حجی ممدسن هر سال برای تغذیه گاو و سایر حیواناتش اقدام به کاشت علوفه های مختلف از جمله ذرت و یونجه می کند.

 

حجی ممدسن کلی باسو در حال برداشت علف های خودروی مزرعه زعفرانش هر سال بهار که گیاه زعفران به خواب می رود، در مزرعه گیاهان خودروی دیگر شروع به رشد می کنند. حجی ممدسن این گیاهان خودرو رو برای تغذیه حیواناتش در زمستان برداشت می کند.

 

حجی ممدسن کلی باسو در حال سله چینیحجی ممدسن چغندر علوفه ای نیز می کارد. برگهای بزرگ چغندر که روی زمین قرار می گیرند بعد از مدتی زرد می شوند و برگ های جدید از مرکز شروع به رشد می کنند. کشاورزها برگ های بزرگ حاشیه ای را با دست جدا می کنند و برای تغذیه حیوانات خود استفاده می کنند. خود چغندرها هم در طی زمستان برای تغذیه حیوانات شان استفاده می شود.

 

حجی ممدسن از امسال به خاطر سن بالایش، از پیش زاده اش کمک خواسته تا در کار کشاورزی به او کمک کند. پیش زاده در قاین به فرزندخوانده می گویند؛ حاج حسن شبانی فرزند همسر حجی ممدسن از شوهر قبلیش می باشد. از این پس حجی ممدسن مزارع زعفرانش را با کمک حاج حسن شبانی اداره خواهد کرد و محصول برداشت شده به صورت دانگی بین آنها تقسیم خواهد شد.
حاج حسن شبانی در حال پخش کردن کود در مزارع زعفراناین پیش زاده حجی ممدسن است؛ حاج حسن شبانی. او در این تصویر در حال پخش کردن کود حیوانی در مزرعه برای تقویت پیازهای زعفران است.

 

whatsapp